با معابد تایلند آشنا شوید

معابد تایلند-پارسا گشت

معابد تایلند یکی از مهم ترین جاذبه های این کشور است. تایلند سرزمینی زیبا در جنوب شرقی آسیا قرار گرفته و به عنوان یکی از سه مقصد گردشگری محبوب در بین مردم ایران و حتی دیگر مردم جهان قرار گرفته است. سواحل جذاب و دیدنی با آب های شفاف و همچنین جاذبه های تاریخی و بناهای مذهبی همگی در کنار هم سبب شده اند تا تمام نیازهای مسافران در یک مسافرت به این کشور برطرف بشود.

تایلند یک مقصد ایده آل برای سرگرمی های مختلف است. هنر، سواحل، فرهنگ، غذا، تفریح و تاریخ همه در کنارهم در تایلند تلفیق شده اند. اما مهم نیست که شما به کجای این کشور سفر می کنید، معابد زیبای تایلند مکان هایی است که حتما باید از آنها دیدن کنید.

برای خرید بلیط هواپیما در مسیرهای داخلی و خارجی روی لینک زیر کلیک کنید: 

تخمین زده می شود که بیش از ۴۰۰۰۰ معبد در تایلند وجود دارد که همگی دارای داستان منحصر به فرد خود هستند. معابدی که قطعاً شایسته گذراندن وقت شما هستند. در این مقاله از مجله گردشگری الی گشت ۱۵ معبد معروف در تایلند که بهترین معابد تایلند برای بازدید هستند را به شما معرفی خواهیم کرد، با ما در ادامه همراه باشید.

معبد وات آرون Wat Arun | معابد تایلند

وات آرون Wat Arun یکی از معروف ترین معابد تایلند و معبدهای بودایی در این کشور است که نمایشی از کوه مرو، مرکز جهان در کیهان شناسی بودایی است. این معبد که به نام خدای هندو آرونا نامگذاری شده است و در سال ۱۷۶۸ به دستور پادشاه تاکسین ساخته شده است.

گلدسته های معبد وات آرون به ارتفاع بیش از ۷۰ متر می رسد و با ظروف چینی و شیشه های رنگی تزئین شده است. نقاشی های دیواری با جزئیات و یک تصویر طلایی از بودا فقط چند مورد از اشیای قابل تحسین و دیدنی در وات آرون هستند.

بازدیدکنندگان می‌ توانند با استفاده از پله‌ ها از یکی از برج‌ ها بالا رفته و چشم‌اندازی بسیار زیبا از شهر را نظاره‌ گر باشند. این معبد یکی از مهم‌ ترین جاذبه‌ های گردشگری شهر بانکوک است.

معبد وات آرون -پارسا گشتمعبد سفید Wat Rong Khun

معبد رونگ خون یا معبد سفید یک نمایشگاه هنری به سبک یک معبد بودایی است که توسط نقاش و هنرمند تجسمی Chalermchai Kositpipat ایجاد شده است. ساختمان اولیه این معبد در اواخر قرن ۲۰ در وضعیت نامناسبی قرار داشت که Kositpipat تصمیم گرفت شخصاً هزینه بازسازی را به عنوان پیشنهادی به بودا تأمین کند و در سال ۱۹۹۷ آن را برای عموم بازگشایی کند.

برای طراحی این معبد از رنگ سفید استفاده شده است که در واقع نشان‌ دهنده خلوص و پاکی بوداست. در بین گچ‌ های کارشده در نمای معبد نیز از تکه‌ های شیشه استفاده شده است که درخشندگی خاصی به آن داده و تصویری بسیار زیبا و دیدنی ایجاد کرده است. این معبد هنوز هم کامل نشده است و پیش بینی می شود که کارهای تکمیل سازی آنها تا سال ۲۰۷۰ ادامه داشته باشد و در نهایت این ساختمان مانند تالار یادگارها ، یک گالری هنری و یک محل زندگی برای راهبان را در خود جای دهد.

معبد Wat Phra Kaew (معبد بودای زمردی) | معابد تایلند

وات فرا کائو Wat Phra Kaew یکی از پربازدیدترین معابد تایلند است که در شهر بانکوک قرار دارد. این معبد بخشی از کاخ بزرگ بانکوک با نام گرندپالاس می‌ باشد که یکی از مشهورترین جاذبه‌ های گردشگری این شهر است.

ویژگی منحصربفرد معبد وات فرا کائو وجود مجسمه معروف بودای زمردین در آن است که لباس آن در سه فصل از سال توسط پادشاه تایلند تعویض می‎شود. معبد به سبک Rattanakosin که در سال ۱۷۸۴ تکمیل شده است دارای ستون های منبت کاری شده با موزاییک،  مرمر و سقف کاشی کاری شده سبز و نارنجی است. Wat Phra Kaew در مجموعه Grand Palace واقع شده است که شامل بیش از ۱۰۰ ساختمان از جمله محل اقامت رسمی پادشاهان سیام است.

معبد Wat Pho (معبد بودای دراز کشیده)

معبد وات فو Wat Pho این امتیاز را دارد که در لیست معابد رتبه اولی تایلند را داشته باشد که در میان بالاترین درجه معابد سلطنتی در درجه یک طبقه بندی می شود. این معبد در قرن شانزدهم تکمیل شد که یکی از معابد اصلی شاه راما اول بود و جایی است که برخی از خاکسترهای او در آن به یادگار مانده است.

این مجموعه همچنین شامل مجسمه های طلایی ، نمازخانه ها و نقاشی های دیواری است. بزرگترین معبد تایلند نه تنها تاریخچه جالبی در پشت خود دارد، بلکه مرکزی برای ماساژهای سنتی تایلند است و فکر می کند اولین دانشگاه تایلند باشد.

بودای دراز کشیدهپارک تاریخی سوخوتای Sukhothai

این پارک با در برداشتن ۱۹۳ خرابه سوخوتای، بقایای ۲۶ معبد و کاخ سلطنتی یکی دیگر از جاذبه های مذهبی تایلند است. در این میراث جهانی یونسکو چندین مجسمه باستانی بودا به همراه معابد ویران شده و اجزای باقی مانده از ساختمان های کاخ نگهداری می شود. بزرگترین و چشمگیرترین معبد پارک Wat Mahathat است و با ۹ استوپا و ۱۶۸ مجسمه از شاگردان بودایی تزئین شده است. بیش از ۲۰ مکان دیدنی دیگر در این پارک وجود دارد که می تواند در پارک تاریخی Sukhothai تحسین شود ، از کوره های Thuriang تا سد Saritphong همگی در سوخوتای قرار دارند.

معبد Wat Phra That Doi Suthep

معبد وات فرا دت دوی معبدی تخت نشستن در کوهی مشرف به شهر چیانگ مای است. این معبد در سال ۱۳۸۳ تاسیس شده و یکی از مقدس ترین معابد در شمال تایلند است. برای رسیدن به معبد ۳۰۶ پله را باید سپری کرد و صعود از آن برای کمک به کسب لیاقت بودایی مرسوم است. تراس بالایی آن به زیبایی با فیل سفید ، عبادتگاه های کوچک ، درختان میوه های سرسبز و سایر بناهای تاریخی تزئین شده است.

معابد تایلندمعبد  Wat Sri Suphan (معبد نقره ای)

معبد وات سری سوپان که به معبد نقره ای هم معروف است، در حدود سال ۱۵۰۲ ساخته شده به عنوان معبد اصلی یک دهکده نقره کاری بنا شده است. پیش از این، تنها چیزهایی که از معبد اصلی باقی مانده بود؛ علامت های مرزی در اطراف سالن تشریفات بود. اما امروز همه چیز بازسازی شده و همه چیز با نقره پوشانده شده است؛ از جمله مجسمه های بودا.

فضای داخلی این معبد با آینه و ترکیبی منحصر به فرد از عناصر بودایی، تائوئیستی و ذن تراوادا تزئین شده است. از آنجا که این معبد دارای یک سالن تشریفات فعال است و فقط مردان می توانند وارد آن شوند. در اطراف معبد غرفه های نقره فروشی زیادی وجود دارد که بازدیدکنندگان می توانند آثار نقره ای را از هنرمندان محلی خریداری یا سفارش دهند.

معبد Wat Benchamabophit (معبد مرمر)

معبد Wat Benchamabophit  یکی از ۱۰ معبد برتر بانکوک است که بیشتر به عنوان “معبد مرمر” شناخته می شود. ساخت معبد مرمر ایتالیا به لطف پادشاه چولالونگ کورن در سال ۱۸۹۹ آغاز شد. چهار ستون مرمرین زیبا قبل از ورود به معبد وجود دارد. یک مجسمه بودا به سبک سوخوتای در سالن تشریفات که در سال ۱۹۲۰ ساخته شد، از بازدید کنندگان استقبال می کنند.

این معبد نمونه معماری تزئین شده بانکوک از سقف های چند طبقه ، شیروانی های بلند  و معماری های پیچیده است که همه ی اینها در کنار هم سبب شده که معبد Wat Benchamabophit به عنوان یکی از معروف ترین معابد تایلند، شناخته شود.

معبد پناهگاه حقیقت Sanctuary of Truth

معبد پناهگاه حقیقت یکی از متفاوت‌ترین معابد تایلند است که در شهر پاتایا قرار دارد. برای ساخت این معبد از چوب استفاده شده است که حکاکی‌ های بسیار ظریفی و زیبایی بر روی آن دیده می‌ شود. ساخت این معبد از سال ۱۹۸۱ آغاز شده و طبق برنامه‌ ریزی انجام‌ شده تا سال ۲۰۵۰ به پایان می‌ رسد.

پناهگاه حقیقت توسط سرمایه دار بزرگ تجارت Lek Viriyaphant آغاز شد تا بتواند به عنوان مکانی برای قدردانی از هنر، فرهنگ، ایمان و فلسفه عمل کند بدون اینکه به دین خاصی گره بخورد.

معماری تایلندی این معبد از دوره آیوتایان نشات می گیرد. فضای داخلی آن با مجسمه های چوبی هندو-بودایی منقوش تزئین شده است. ساخت محراب حقیقت یک پروژه در حال انجام است که قرار است در همان سال ۲۰۵۰ به پایان برسد.

معابد تایلند معبد وات ساکت (Wat Saket)

معبد وات ساکت یا کوه طلایی، یکی از قدیمی‌ ترین معابد تایلند است که تاریخ ساخت آن به دوران پادشاهی رامای سوم برمی‌ گردد. این معبد بر روی یک تپه به ارتفاع ۸۰ متر بنا شده و چشم‌ اندازی بی‌نظیر از بافت قدیمی شهر بانکوک را به نمایش گذاشته است. برای تماشای این نمای زیبا باید ۳۰۰ پله را طی کنید تا به بالای تپه برسید.

معبد وات ساکت یکی از مهم‌ ترین جاذبه‌ های گردشگری شهر بانکوک محسوب می‌ شود که تقریبا در تمامی ماه‌ های سال مورد استقبال بی‌نظیر گردشگران قرار دارد.

معبد Wat Pa Maha Chedi Kaew (معبد یک میلیون بطری)

راهبان بودایی محلی به دنبال کمک به منطقه در دفع زباله ها و زندگی در یک سبک زندگی سبز تر بودند. از آن هدف، معبد یک میلیون بطری متولد شد. زمین برای معبد در سال ۱۹۸۴ شکسته شد و ساخت معبد اصلی دو سال طول کشید. تا سال ۲۰۰۹، حدود ۲۰ ساختمان مشابه ساخته شده است.

محل معبد از بیش از ۱.۵ میلیون بطری آبجو خالی چانگ و هاینکن ساخته شده است. نه تنها از بطری ها استفاده شد ، بلکه از درپوش های آن برای ایجاد موزاییک استفاده شد. همراه با ایجاد یک مکان معبد منحصر به فرد، ساخت با این بطری ها آنها را از محل دفن زباله دور می کند و باعث کاهش انتشار کربن می شود.

 معبد وات فرا دات لامپانگ لوانگ ( Wat Phra That Lampang Luang )

معبد لامپانگ یکی از مقدس‌ترین معابد تایلند است که ساخت آن به قرن سیزدهم میلادی برمی‌گردد. یک افسانه در این معبد وجود دارد که می‌گوید حدود ۲۵۰۰ سال پیش بودا از این مکان بازدید کرده و تار موی خود را به این معبد اهدا کرده است.

معبد لامپانگ به دلیل نگهداری از تار موی بودا بسیار مقدس بوده و به یک زیارت‌گاه تبدیل شده است.

معبد Wat Pha Sorn Kaew (معبد روی صخره شیشه ای)

این پناهگاه بالای کوه در سال ۲۰۰۴ تکمیل شده است و در قله ای ۸۳۰ متری قرار دارد. طراحی مدرن و معماری منحصر به فرد این معبد و صومعه بودایی سبکی دارد که گفته می شود شبیه آنتونی گائودی معمار معروف کاتالان است.

پوگودای اصلی و ساختمانهای اطراف با بیش از پنج میلیون کاشی موزاییک، وسایل سفالی، و تکه های چینی و قوری تزئین شده اند. چشم انداز با شکوه است و مناظر بی نظیری از محلی است که به عنوان معبد روی صخره شیشه ای شناخته می شود.

معبد ماهاتات (Mahathat)

اگر به دنبال معابد قدیمی و خاص هستید، حتما از معبد ماهاتات بازدید نمایید. این معبد در پارک تاریخی سوکوتای در شهر آیوتایا (Ayutthaya) واقع شده و حدود یک ساعت با بانکوک فاصله دارد. در تالار اصلی این معبد یک مجسمه بودای بزرگ در حالت نشسته دیده می‌ شود که در نزدیکی آن یک بودای ایستاده و تعدادی مجسمه کوچک‌ تر نیز وجود دارد.

اگر قصد بازدید از این معبد را دارید، پیشنهاد می‌ کنیم روزهای یکشنبه را برای این کار انتخاب کنید تا ضمن تماشای معبد از بازار باصفایی که در اطراف آن برپا می‌ شود نیز دیدن نمایید.

معبد Wat Suthat (معبد غول پیکر)

در میان بهترین معابد تایلند، نام معبد وات سوتات Wat Suthat به عنوان یکی از ده معبد سلطنتی کلاس اول می درخشد. معبد وات سوتات (Wat Suthat)

وات سوتات یکی از قدیمی‌ترین معابد بانکوک است. معبد وات سوتات بانکوک wat suthat در نزدیکی منطقه شهرک چینی ها در بانکوک قدیم  قرار دارد و دارای طراحی و معماری باشکوه و بسیار کم نظیری است. در ساخت معبد وات سوتات ۳ پادشاه نقش داشته اند. ابتدا در سال ۱۷۸۹ در زمان پادشای رامای اول ساخت آن آغاز شد و در دوره رامای دوم ادامه یافته و به دست رامای سوم خاتمه یافت.

مجسمه های طلایی و برنزی بودا در داخل و بیرون این معبد وجود دارد که بسیار دیدنی است. نقاشی های دیواری بسیار بزرگ و طرح جالب سقف و وجود مجسمه های برنزی سربازان چینی در محوطه این معبد و وجود یکی از مجسمه های غول پیکر بودا از جنس طلا با ۲۱ متر طول  به زیبایی و شگفتی هر چه بیشتر معبد سوتات افزوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست