مزه این غذاهای تایلندی را از یاد نخواهید برد!

آشنایی با طعم و رنگ غذاهای تایلندی

بهترین غذاهای تایلندی - پارسا گشت

کمتر گردشگری پیدا می شود که وصف زیبایی های طبیعت تایلند و البته طعم و رنگ غذاهای تایلندی را نشنیده باشد، غذاهایی که نمی توان به تایلند سفر کرد و آن ها را امتحان نکرد. مردم تایلند عاشق غذا هستند و غذا بخش اصلی فرهنگ آن ها را تشکیل می دهد.

تایلند که تا سال ۱۹۳۹ به کشور سیام معروف بود تنها کشور جنوب شرقی آسیاست که هیچ وقت مستعمره غرب نبوده و همین نکته کمک زیادی کرده که این کشور غذاهای مخصوص خود را همچنان حفظ کند. برنج اصلی ترین ماده غذایی تایلند است که به دو دسته ی برنج سفید و برنج چسبناک تقسیم می شود. غذاهای تایلندی به ترکیب منحصربفرد طعم ها معروف هستند و با اینکه در مجموع تند و تیزند اما آشپزی تایلندی سعی کرده تا به دقت در غذاها انواع طعم ها را به تعادل برساند.

مطمئنا در سفر به تایلند نمی توانید همه ی غذاهای معروف این کشور را امتحان کنید اما اگر بدانید بهترین و خوشمزه ترین غذاهای این کشور کدام ها هستند می توانید مستقیم بروید سر اصل مطلب! و تجربه شکم گردی خوبی در این کشور داشته باشید. حتما کنجکاو شدید که بدانید خوشمزه ترین غذاهای تایلندی کدام غذاها هستند. در ادامه پارسا گشت را همراهی کنید تا درباره بیشتر در مورد معروف ترین غذاهای تایلندی حرف بزنیم.

 

معروف ترین غذاهای تایلندی

پدتای – Pad Thai

معروف ترین غذای نودلی دنیا که همه ی دنیا آن را می شناسند. نودل های این غذا اول پخته و بعد سرخ می شوند و در آخر با موادی مثل پیاز، بادام زمینی، تخم مرغ، میگو، سس مخصوص و … ترکیب می شوند. احتمالا این غذا معروف ترین غذای تایلندی در خارج از این کشور است و به خصوص از محبوب ترین غذاهای خیابانی تایلند هم به شما می رود. ظاهر این غذا آنقدر خوشمزه است که امکان ندارد با دیدن آن اشتهایتان باز نشود.

پدتای - پارسا گشت

سام تام – Som Tum – غذاهای تایلندی

بهترین سالاد دنیا! سالادی تند و ترد که آوازه اش در سراسر دنیا پیچیده است. سام تام یک جور سالاد است البته سالادی مقوی که حتی می توانید به جای وعده

ی اصلی هم آن را میل کنید. در واقع وجود میگو یا خرچنگ و بادام زمینی این سالاد را متفاوت و دوست داشتنی تر کرده است. این سالاد چنان با انواع چاشنی

ها طعم دار شده است که با خوردن یک قاشق از آن در آن واحد انواع طعم ها را در دهان حس می کنید. مطمئنا در این سالاد هم مثل همه ی سالادها انواع

سبزیجات خوشمزه و تازه استفاده می شود موادی مثل لوبیا سبز، سیر، هویج ، برگ های کلم، انبه هندی و گوجه. این سالاد بدون شک یکی از سالم ترین و

بهترین غذاهای تایلندی است.

تام یام گونگ – Tom Yum Goong

مگر می شود طرفداران سوپ به سراغ این غذا نروند؟! یک غذای اصیل تایلندی پر از عطر و طعم ناب غذاهای این کشور! در واقع این غذا یک جور سوپ میگو

تند و تیز است که با وجود ادویه جاتی مثل موسیر، فلفل، سبزیجات خشک، سنبل هندی، کوشنه و … طعمی بی نظیر و دوست داشتنی پیدا کرده است. میگو

و قارچ دو ماده ی اصلی این غذا را تشکیل می دهند که با سس مخصوص ماهی حسابی خوشمزه شده اند و کافیست یک قاشق از آن را امتحان کنید تا تفاوت

غذاهای خوش عطر و تند تایلندی را با دیگر کشورها به خوبی احساس کنید.

تام یام گونگ - پارسا گشت

یام نوا – Yam Nua

در سفر به تایلند با خیال راحت این غذا را میل کنید و مطمئن باشید که از طعمش خوشتان می آید. این خوراک بیف مثل یک غذای کامل شما را سیر می کند اما مردم تایلند بیشتر آن را یک جور سالاد به حساب می آوردند. این غذا در واقع گوشت گاو تند به همراه سیب زمینی پخته شده است که با موادی مثل نعناع، لیمو، فلفل و پیاز طعم دار شده است و از بهترین غذاهای تایلند به شما می آید.

تام خا گای – Tom Kha Gai – غذاهای تایلندی

ترکیب مرغ، شیر نارگیل و انواع طعم دهنده ها مزه ای منحصربفرد را برای این غذا به وجود آورده که احتمالا تا به حال مشابه آن را امتحان نکرده اید! مسئول اصلی طعم دوست داشتنی این غذا ساقه سنبل هندی است که در کنار موسیر، کوشنه و فلفل های تند خوشمزه و پرطرفدار شده است. با این که این سوپ سریع و راحت آماده می شود اما ترکیب طعم هایش باید کاملا ماهرانه انجام شود. اگر می خواهید این سوپ را به یک سوپ دریایی تبدیل کنید کافی است جای مرغ و میگو را با هم عوض کنید! این غذا بافتی کرمی اما مزه ای تند دارد پس اگر طعم های تند را دوست ندارید کمی مراقب باشید!

تام خا گای - پارسا گشت

خائو پد – Khao Pad

شاید بعد از چند روز ماندن در تایلند دیگر غذاهای دریایی دلتان را بزند. در این صورت خائو پد یکی از بهترین گزینه در میان معروف ترین غذاهای تایلندی است. غذایی خوشمزه که با برنج پخته و سرخ شده درست می شود. به برنج موادی مثل مرغ، تخم مرغ، پیاز، ریحان، فلفل  و دانه ی چند گیاه اضافه می شود، البته به دقت! چون این مواد باید طوری ترکیب شوند تا غذا با طعم اصیل خودش پخته شود. اگر چندان به غذاهای تند علاقه ای ندارید این غذا حتما شما را راضی می کند چون مزه ی آن زیاد تند نیست.

گائنگ دائنگ – Gaeng Daeng – غذاهای تایلندی

معنی این غذا یعنی کاری مرغ قرمز؛ یک غذای متفاوت! یک کاری قرمز که با گوشت های لقمه ای درست می شود و مزه ای تقریبا شیرین دارد و از بهترین غذاهای تایلندی به شمار می رود. شیر نارگیل تند پایه ی کاری قرمز را تشکیل می دهد و در آن خمیر کاری قرمز هم استفاده می شود. این غذا با برگ های لیموی کفیر، برگ های ریحان شیرین و سس ماهی طعم دار می شود و در آخر با برنج سرو خواهد شد.

مرغ سبز – Gaeng Keow Wan Kai

کاری سبز مرغ! مرغ، سس ماهی، شیر نارگیل با هم ترکیب و آنقدر پخته می شوند تا مرغ نرم شود و بپزد. حالا باید مرغ در ظرفی جداگانه گذاشته شود تا شیر نارگیل حسابی بجوشد و غلیظ شود، حالا وقت اضافه کردن خمیر کاری است. در آخر مرغ به سس اضافه می شود و بعد از چند دقیقه پختن وقت ترکیب ریحان، برگ های لیمو، نخود و فلفل است .

مرغ سبز -پارسا گشت

بهترین غذاهای تایلندی به سلایق ایرانی ها

اگر شما هم مانند اکثر ما ایرانیان از آن دسته افرادی هستید که نمی توانید غذاهای تند را به راحتی تحمل کنید، ممکن است سفر به تایلند گاهی اوقات برای شما چالش برانگیز باشد. به هر حال، غذاهای تایلندی اصیل به عنوان برخی از تندترین غذاهای جهان شناخته می شوند. به خصوص اگر در جنوب تایلند باشید، جایی که انگار از تندترین فلفل‌ های جهان در طبخ غذاهای شان استفاده می کنند!

اما غذاهای تایلندی غیر تند زیادی هم وجود دارد که می توانید در سفرتان به این کشور آن ها را امتحان کنید. غذاهایی که علیرغم تند نبودن، هنوز هم تجربه  امتحان کردن غذاهای اصیل تایلندی را به شما خواهند داد. این غذاهای غیر تند تایلندی در ده‌ ها هزار رستوران و در غرفه‌ های غذا در سرتاسر این کشور پادشاهی موجود هستند.

خائو پات – Kao Pat

اساساً خائو پات چیزی جز برنج سرخ شده نیست که با تخم مرغ، سیر، پیاز بهار و آب مرغ سرخ می شود. سپس می توانید گوشت خوک، گوشت گاو یا میگو را بسته به سلیقه اضافه کنید. خائو پات معمولا با برش های خیار و لیمو ترش سرو می شود.

شما می توانید Khao Pat را در اکثر رستوران های تایلندی و بسیاری از غرفه های غذا سفارش دهید. این غذ همچنین کاملا سنگین و سیر کننده است و همیشه تازه پخته می شود.

خائو پات -پارسا گشت

پد سی او – Pad See Ew – غذاهای تایلندی

Pad See Ew  یکی دیگر از غذاهای تایلندی ساده است که وقتی آن را امتحان می کنید مغزتان از تندی غذا سوت نخواهد کشید. این غذا فقط از چند ماده تشکیل می شود؛ یک عدد تخم مرغ، نودل برنج، کای لان یا کلم بروکلی چینی، حبه های سیر و مرغ. همه چیز در یک سس که مخلوطی است از سس سویا، سس صدف، سرکه و شکر، سرخ شده و سپس سرو می شود.

راد نا – Rad Na

یکی دیگر از غذاهای تایلندی غیر تند مناسب با ذائقه ایرانی راد نا است. راد نا یک غذای نودل شبیه به Pad See Ew است که با رشته فرنگی غلیظ، قارچ، سیر، گوشت گاو، مرغ یا میگو درست می شود. سپس کل این مخلوط در یک سس غلیظ که از آب مرغ و نشاسته ذرت تهیه شده قرار گرفته و پخته می شود. برای سرو، تایلندی ها معمولا سس ماهی، شکر و فلفل قرمز را اضافه می کنند. اگر شما غذای تند نمی خواهید، از اضافه کردن فلفل پرهیز کنید.

خائو من گای – Kao Man Gai

برای تهیه این غذا، مرغ در آب مرغ و روغن پخته شده ، سپس روی یک بستر برنج با برش های خیار و آب مرغ سرو می شود. Khao Man Gai یکی از لذیذترین غذاهای تایلندی غیر تند است.

پیدا کردن آن هم نیز آسان است، زیرا اغلب غرفه‌ های مواد غذایی را می‌ بینید که خائو من گای را با مرغ‌ های کامل آویزان به قلاب ‌ها در یک جعبه شیشه ‌ای می ‌فروشند. در واقع اینگونه به شما نشان می دهند که چه چیزی می پزند و برای فروش دارند.

خائو من گای -پارسا گشت

کوی تیو رئوآ  – Kuey Teow Reua

این غذا که به “قایق رشته فرنگی” ترجمه می شود، نام خود را از سنت تایلند گرفته است، زیرا  معمولاً در قایق ها سرو می شده است. در مقایسه با سایر غذاهای نودل، Kuey Teow Reua معمولا طعم و مزه بیشتری دارد. آبگوشت تیره رنگ آن، این غذا را متمایز می کند. رنگ و طعم اعتیاد آور این غذا از چاشنی آن می آید و این غذا را در میان سایر غذاهای تایلندی محبوب و به راحتی قابل تشخیص می کند.

گای تاد  – Gai Tod – غذاهای تایلندی

این غذا نسخه تایلندی بال مرغ است. شما می توانید آن را به راحتی و تقریباً در هر جایی از غرفه های مواد غذایی در پیاده رو گرفته تا رستوران ها و مراکز خرید پیدا کنید. به همراه این غذا یک بسته کوچک برنج به همراه سس شیرین و ترش دریافت خواهید کرد تا طعم بیشتری به این میان وعده یا وعده غذایی تایلندی اضافه کنید.

گای تاد - پارسا گشت

کلام آخر درباره تایلندی

غذاهای تایلندی به عنوان برخی از بهترین غذاهای جهان شناخته می شوند. تنوع غذاهای تایلندی، به‌ ویژه غذاهای خیابانی شگفت‌ انگیز است، اما عمدتاً شامل نودل، کاری، سوپ و سالاد می‌ شود که همگی از چرخ دستی ‌های سیار غذا گرفته تا رستوران‌ های ستاره‌ دار میشلین بانکوک در دسترس هستند.  فراموش نکنید علیرغم اینک غذاهای تایلندی به تند بودن مشهور هستند، در این کشور زیبا همه نوع غذا مطابق با ذائقه های مختلف پیدا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست