راهنمای دریافت ویزای تایلند

آشنایی با مدارک مورد نیاز و شرایط دریافت ویزا تایلند

ویزای تایلند - الی گشت

تمام ایرانیانی که می‌خواهند به تایلند سفر کنند باید ویزای تایلند را داشته باشند. اگر چه بعد از برطرف شدن شرایط کرونا گرفتن ویزا خیلی آسان‌تر شده است، اما بدون ویزای تایلند نمی‌توان به این کشور سفر کرد. تایلند کشوری زیبا و گردشگرپذیر است و اغلب ایرانی‌ها نیز تایلند را به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری سفر خود انتخاب می‌کنند.

اشرایط دریافت ویزای تایلند

 

شرایط دریافت ویزای تایلند برای شهروندان کشورهای مختلف متفاوت است. کشور تایلند برای شهروندان چند کشور بدون ویزا و تعداد روزهای مشخص اجازه ورود می‌دهد. در حال حاضر شهروندان کشورهای بلغارستان، جمهوری خلق چین، قبرس، اتیوپی، گرجستان، هندوستان، قزاقستان، بوتان، فیجی، مکزیک، عربستان، روسیه، تایوان و ازبکستان با مجوز الکترونیکی قبلی واجد شرایط دریافت ویزا هنگام ورود با مدت اعتبار حداکثر ۱۵ روز هستند.

از دیگر شرایط دریافت ویزای تایلند می‌توان به موجودی حساب ۵۰ میلیون تومانی برای هر نفر اشاره کرد. همچنین افراد زیر ۱۸ سال نمی‌توانند برای گرفتن ویزای تایلند به صورت انفرادی اقدام کنند و حتی با مادر خود نیز اجازه‌ی خروج ندارند، فقط باید با پدر و مادر یا با پدر باشند تا بتوانند ویزای تایلند دریافت کنند.

شرایط دریافت ویزای تایلند -پارسا گشت

انواع ویزای تایلند

کشور تایلند مانند دیگر کشورها چند نوع ویزا دارد. از انواع ویزاهای این کشور می‌توان به ویزای توریستی، ویزای تحصیلی، ویزای ترانزیت، ویزای کاری و تجارت، ویزای هوشمند، ویزای ازدواج و ویزای بازنشستگی اشاره کرد.

انواع ویزا تایلند برای اتباع خارجی به شرح زیر صادر می‌شود:

ویزای توریستی

اکثر ایرانی‌ها از ویزای توریستی برای رفتن به تایلند استفاده می‌کنند. ویزای توریستی مخصوص افرادی است که برای تفریح و گردشگری این کشور را انتخاب می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید برای تفریح و اقامت چند روزه به این کشور سفر کنید می‌توانید از ویزای توریستی استفاده کنید و نهایت استفاده را از مهلت اعتبار ویزای خود ببرید.

مدت زمان اعتبار ویزای توریستی تایلند ۶۰ روز است و برای گرفتن ویزای توریستی راه سختی را در پیش ندارید. این نوع ویزا نیازی به حضور شما در سفارت و مواردی از قبیل مصاحبه ندارد. این در حالی است که برای دیگر ویزاهای تایلند باید در مصاحبه سفارت حاضر شوید.

نکته قابل توجه در ویزای توریستی این است که شما با این ویزا بعد از سفر به تایلند نمی‌توانید فعالیت کاری داشته باشید، اگر به این قانون توجه نکنید جرم محسوب می‌شود و طبیعتا مشکلات زیادی برای شما به‌بار خواهد آمد.

ویزای تحصیلی تایلند

ویزای دیگری که خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به شما امکان می‌دهد زمان بیشتری را در این کشور سپری کنید، ویزای تحصیلی است. تایلند از کشورهای ارزان برای دانشجویان مهاجر است و به دانشجویان امکان اقامت یک ساله را می‌دهد، اما اخذ ویزای تحصیلی شرایط خاصی دارد، از جمله این‌که باید به زبان تایلندی در این کشور درس بخوانید.

ویزای کاری تایلند

ویزای تجاری یا ویزای کاری تایلند، بسیاری از افرادی که به‌دنبال فعالیت تجاری در تایلند هستند یا می‌خواهند کسب‌وکاری در این کشور ایجاد کنند؛ از این ویزا استفاده می‌کنند.

ویزای ترانزیت

ویزای ترانزیت هم ویزایی است که شما می‌خواهید از کشور تایلند عبور کنید وبه مقصد دیگری بروید که به نام ویزای فرودگاهی هم معروف است.

ویزای هوشمند تایلند

ویزای هوشمند تایلند برای کسانی صادر می‌شود که مهارت ویژه یا شرایط سرمایه‌گذاری را در کشور تایلند دارند. افراد با مهارت‌های ویژه از قبیل پزشکان، هوانوردان، رباتیک، کشاوری، بیوتکنولوژی در اولویت دریافت ویزای هوشمند تایلند قرار می‌گیرند.

ویزای ازدواج

ویزای ازدواج از دیگر ویزاهای تایلند است که برای افرادی صادر می‌شود که قرار است با یک فرد تایلندی ازدواج کنند.

ویزای بازنشستگی تایلند

ویزای بازنشستگی تایلند یا ویزای ده ساله از ویزاهای دیگری است که کشور تایلند صادر می‌کند. این نوع ویزا برای خارجی‌های بالای ۵۰ سال صادر می‌شود که از نظر مالی در درجه‌ای قرار دارند که دیگر بدون کار می‌توانند از پس هزینه‌های زندگی بربیایند.

انواع ویزای تایلند - پارسا گشت

چگونه برای ویزا تایلند اقدام کنیم؟

به جز کشورهایی که در ابتدا مقاله اسامی آنها را ذکر کردیم که در بدو ورود به تایلند امکان دریافت ویزا را دارند، اتباع سایر کشورها همچون ایران باید پیش از سفر درخواست ویزای تایلند را بدهند و پس از صدور ویزا عازم تایلند شوند. سوال بسیاری از مسافران تایلند این است که چگونه برای ویزای تایلند اقدام کنیم؟ در جواب این سوال باید بگوییم که ابتدا باید از یکی از نمایندگی‌های دیپلماتیک تایلند در خارج از کشور مانند سفارت یا کنسولگری برای ویزای تایلند درخواست بدهید، مراحل ثبت درخواست به شرح زیر است:

  • با نمایندگی دیپلماتیک تایلند در کشور خود تماس بگیرید.
  • مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید.
  • درخواست ویزای تایلند را ارسال کنید.
  • منتظر بمانید تا درخواست پردازش شود.
  • پاسپورت و ویزا را تحویل بگیرید.

ارتباط با سفارت تایلند برای دریافت ویزا

هنگامی که فرآیند درخواست ویزا را شروع می‌کنید، اولین قدم ارتباط با سفارت تایلند برای دریافت ویزا است. به طور معمول شما باید به سفارت یا کنسولگری کشور تایلند در کشور خود درخواست را بدهید، در صورتی که کشور تایلند در کشور شما نمایندگی ندارد باید این کار از طریق کشورهای همسایه  یا از طریق آژانس درخواست ویزا پیگیری نمایید.

شما باید ابتدا تلفنی یا از طریق سایت سفارت با آنها ارتباط بگیرید تا با نحوه گرفتن وقت ملاقات (در صورت نیاز)، ساعات کاری، روزهای کاری و روش ترجیحی پرداخت هزینه ویزا آشنا شوید. متاسفانه هیچ روند یکسانی برای ارسال درخواست ویزای تایلند برای همه اتباع وجود ندارد، شرایط و مراحل به سفارت یا کنسولگری خاص در هر کشور بستگی دارد.

ارتباط با سفارت تایلند برای دریافت ویزا - پارسا گشت

مدارک مورد نیاز برای صدور ویزای کشور تایلند

بعد از تکمیل فرم تقاضا برای دریافت ویزای تایلند، باید مدارکی هم به کنسولگری تایلند ارائه دهید از جمله:

  • اصل گذرنامه با شش ماه اعتبار: گذزنامه باید امضا شده باشد و بیش از شش ماه اعتبار، از تاریخ شروع سفر باشد. حتما دو صفحه خالی متوالی در گذرنامه وجود داشته باشد.
  • کپی گذرنامه
  • دو عدد عکس جدید ۴*۶
  • رزرو بلیط رفت و برگشت هواپیما
  • گواهی موجودی حساب بانکی با رقم ۵۰ میلیون تومان برای هر نفر
  • کپی کامل صفحات شناسنامه و کارت ملی
  • کامل کردن فرم درخواست ویزا
  • کپی آخرین مهر ورود و خروج از ایران
  • بیمه مسافرتی
  • رزرو هتل

ویزای تایلند به دو صورت ویزای فوری و ویزای عادی صادر می‌شود که ویزای فوری گران‌تر است و تقریبا دو روز زمان می‌برد، ولی ویزای عادی هزینه کمتری دارد و صرف تقریبا یک هفته‌ صادر می‌شود. برای دریافت ویزای تایلند پس از گذشت مدت زمان لازم برای رسیدگی به درخواست ویزا به سفارت مراجعه کرده و پاسپورت و مدارک خود را تحویل بگیرید. اگر هم درخواست داده باشید که پاسپورتتان را با پست تحویل بگیرید، سفارت با پست پاسپورت را برایتان می‌فرستد.

آدرس سفارت تایلند در تهران: خیابان بهارستان، پارک امین الدوله، شماره ۴

ساعت کاری سفارت: یکشنبه تا پنجشنبه ساعت ۸ تا ۱۶

ارائه درخواست ویزای تایلند

بسته به سفارت یا کنسولگری که از طریق آن درخواست ویزای تایلند را می دهید، ارائه درخواست ویزای تایلند به دو روش زیر امکان پذیر است:

  • حضوری، در تاریخ ملاقات شما.
  • از طریق پست، در این صورت باید یک پاکت از پیش پرداخت شده و خود آدرس را هم وارد کنید تا سفارت بتواند پاسپورت شما را همراه با ویزا برای شما ارسال کند.

مدت زمان رسیدگی به ویزا تایلند

مدت زمان رسیدگی به ویزای تایلند درخواستی هم بستگی به دفتر نمایندگی کشور تایلند در کشور شما دارد. در اغلب موارد قول می‌دهند که ظرف ۲ روز کاری به آن رسیدگی شود، در حالی که برخی دیگر ممکن است بیشتر طول بکشد. با این حال، از زمانی که سفارت یا کنسولگری درخواست کامل شما را دریافت می‌کند، باید حدود ۵ تا ۱۰ روز کاری منتظر بمانید تا ویزای تایلند شما بررسی شود.

مدارک مورد نیاز برای ویزا کشور تایلند - الی گشت

دریافت ویزا تایلند

برای دریافت ویزای تایلند باید پس از گذشت مدت زمان لازم برای رسیدگی به درخواست ویزای تایلند، به سفارت یا کنسولگری مراجعه کرده و پاسپورت و مدارک خود را تحویل بگیرید. اگر از طریق پست درخواست دادید، آنها برای شما پاسپورت و ویزا را پست خواهند کرد. در صورت تایید درخواست، ویزا به پاسپورت شما الصاق و به شما تحویل داده می‌شود.

ویزای الکترونیکی تایلند

شاید درباره‌ ویزای تایلند به صورت الکترونیکی یا آنلاین چیزهایی شنیده باشید، در سال ۲۰۱۸ وزارت امور خارجه تایلند به صورت رسمی اعلام کرد که ویزای الکترونیکی را در سال بعد اجرا خواهد کرد. طبق این اعلامیه در سال ۲۰۱۹ شهروندان چینی اولین کسانی بودند که واجد شرایط دریافت ویزای الکترونیکی تایلند شدند و بعد از چند ماه شهروندان بریتانیایی و فرانسوی نیز توانستند ویزای تایلند خود را به صورت الکترونیکی دریافت کنند. در سه سال آینده، شهروندان تمام کشورهای خارجی که با تایلند روابط دیپلماتیک دارند واجد شرایط دریافت ویزای تایلند به صورت الکترونیکی یا آنلاین خواهند شد.

مدت زمان اقامت و قوانین تردد در تایلند

پس از معرفی انواع ویزای تایلند، می‌خواهیم اطلاعات دیگری در زمینه‌ی مدت زمان اقامت و تردد در این کشور را در اختیارتان قرار دهیم.

در حال حاضر ویزای گردشگری با مجوز چند بار ورود صادر می‌شود و این ویزا تنها شش ماه اعتبار دارد. نکته‌ قابل توجه در این نوع ویزا این است که باید از قبل برنامه‌ریزی داشته باشید، زیرا تهیه آن تنها از طریق کشور خودتان امکان‌پذیر است و برای این ویزا نیاز به تاییدیه مالی دارید.

ویزای دیگری که می‌توانید استفاده کنید، ویزا با اجازه تنها یک بار ورود در طول ۹۰ روز است. این نوع ویزا، برای ۶۰ روز اعتبار دارد و می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای مشخص در اداره‌ی مهاجرت تایلند برای مدت ۳۰ روز دیگر ویزای خود را تمدید کنید. با این کار می‌توانید ۹۰ روز در این کشور اقامت کنید و تمام شهرهای دیدنی و تفریحی تایلند را ببینید یا به مالزی و میانمار سفر کنید.

ویزای چند بار ورود، این ویزا که به ویزای مولتی تایلند معروف است به شما امکان ورود و خروج چند باره به تایلند را بدون محدودیت می‌دهد. قیمت این ویزا از ویزای یک بار ورود بیشتر است.

راه دیگری هم وجود دارد که بتوانید تعداد روزهای بیشتری در این کشور اقامت کنید و آن راه این است که از این کشور خارج شوید و مهر خروج را در گذرنامه‌ خود بزنید، سپس در همان روز دوباره به خاک تایلند برگردید. دقت داشته باشید در این شرایط نمی‌توانید ویزای بلند مدت دریافت کنید و اگر از مرزهای زمینی وارد کشور تایلند شدید می‌توانید ۱۵ روز در این کشور بمانید و اگر از طریق مرزهای هوایی وارد شدید ۳۰ روز می‌توانید در این کشور اقامت کنید.

در جریان باشید که در این کشور تاریخ ورود و خروج‌های شما را با دقت بررسی می‌کنند و هر نوع ورود و تمدید ویزای شما مورد بررسی قرارمی‌گیرد، اما ممکن است این قوانین تغییراتی پیدا کند پس بهتر است قبل از زمان مسافرت خود به این کشور، اطلاعات خود را از سفارت تایلند در این زمینه کامل کنید.

نحوه تمدید ویزا تایلند

نحوه تمدید ویزا تایلند در واقع به این صورت است که باید درخواست خود را به دفتر اداره مهاجرت تایلند در بانکوک ارسال کنید. ویزای تایلند در هنگام ورود که تا ۱۵ روز صادر می‌شود، جز ویزاهای غیر قابل تمدید است.

نحوه تمدید ویزا در تایلند - پارسا گشت

هزینه ویزای تایلند

هزینه‌ی ویزای تایلند بسته به شرایط و نوع ویزای مورد نظر و کشوری که از آن درخواست می‌دهید متفاوت است. در ایران در حال حاضر هزینه‌ ویزای تایلند حدودا ۵۵  دلاراست.

دریافت اقامت تایلند

اگر قصد دارید در کشور تایلند اقامت کنید، باید حداقل سه سال با ویزای تایلند غیر مهاجرتی در این کشور زندگی کرده باشید. بعد از این مدت برای دریافت اقامت تایلند چندین راه مختلف پیش‌رو دارید، برای مثال می‌توانید ویزای کاری تایلند بگیرید، ویزای مخصوص سرمایه‌گذاری دریافت کنید، با یک فرد تایلندی ازدواج کنید یا یک خارجی بسیار ماهر باشید. برای اقامت تایلند، باید حداقل سه سال با ویزای تایلند غیر مهاجرتی در این کشور زندگی کرده باشید. پس از طی این مرحله برای دریافت اقامت تایلند باید تحت یکی از دسته بندی‌های زیر قرار بگیرید:

  • شما ویزا  کار تایلند دارید.
  • شما یک سرمایه گذار خارجی هستید.
  • شما با یک تبعه تایلندی رابطه خانوادگی دارید.
  • شما یک خارجی بسیار ماهر هستید (متخصص/آکادمیک).

اخذ شهروندی تایلند

برخی از افراد تمایل دارند به جای ویزا تایلند برای رفت و آمد به این کشور، برای اخذ شهروندی تایلند اقدام کنند که برای این کار باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • شما باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید.
  • قبل از درخواست باید حداقل پنج سال متوالی در تایلند زندگی کرده باشید.
  • شما باید اقامت دائم تایلند داشته باشید.
  • شما باید یک سابقه کیفری تمیز داشته باشید.
  • شما باید بتوانید به زبان تایلندی صحبت کنید و این زبان را متوجه شوید.

اخذ شهروندی کشور تایلند - پارسا گشت

سوالات متداول درباره ویزا تایلند

۱. اعتبار ویزا توریستی تایلند چقدر است؟

ویزای توریستی تایلند تا سه ماه پس از صدور اعتبار دارد.

۲. هزینه صدور ویزا توریستی تایلند چقدر است؟

برای صدور ویزای تایلند به صورت توریستی بین ۳۰ تا ۵۰ دلار و برای ویزای غیر مهاجرتی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ دلار باید پرداخت نمایید.

۳. برای دریافت اقامت تایلند باید حداقل چند سال در این کشور سکونت داشته باشید؟

برای دریافت اقامت تایلند افراد متقاضی باید حداقل ۳ سال با ویزای غیر مهاجرتی در این کشور زندگی کرده باشند.

جمع بندی درباره ویزا تایلند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست