چه کسی فکرش را میکرد، یک سازه فلزی روزی پر بازدیدترین جاذبه گردشگری دنیا شود! برج ایفل یکی از نمادهای اصلی و مشهور
کشور فرانسه به حساب میآید. سالانه میلیونها گردشگر از سرتاسر دنیا به عشق دیدن ایفل به پاریس سفر میکنند تا بانوی آهنی
فرانسه را از نزدیک ببینند.
برج ایفل بین سالهای ۱۸۸۹ تا ۱۹۳۰ بلندترین آسمانخراش جهان بود تا که قدبلندان تازه به میدان رسیده، یکی پس از دیگری از
قامت بلند برج ایفل پاریس پیشی گرفتند. با گذشت بیش یک قرن و رقیبان سرسختی که بعد از ساخت ایفل بنا شدند، تاکنون یکی از این
سازهها نتوانسته زیباییاش را به رخ الهه آهنی پاریس بکشد.
اکنون میخواهم شما را به برج ایفل فرانسه دعوت کنم تا داستان زندگی ایفل و آنچه در این برج میگذرد را با ذرهبینی که در دست دارم،
بررسی کنیم. خوشحال میشوم تا پایان این ایفلگردی با پارسا گشت همراه شوید.
فرانسه، پاریس، خیابان پنجم آناتولی، میدان دان شان دو مارس، برج ایفل
معرفی کلی برج ایفل
از زمانی که به سن نوجوانی رسیدم و بیشتر جهان پیرامونم را شناختم، برج ایفل فرانسه اولین خلقت دست بشری بود که نهال عشق به
سازههای تاریخی را در قلبم کاشت. بعدها که کمی بزرگتر شدم به این موضوع پی بردم که تنها من نبودم که به ایفل پاریس این حس را
داشتم، بلکه برج ایفل معشوق میلیونها آدم است.
برج ایفل در میدان شان دو ماس پاریس در جوار رود سن به حیاتش ادامه میدهد. اگر به هر کسی بگویید، شهر پاریس یا کشور
فرانسه را در یک کلمه خلاصه کند، شک ندارم ۹۰ درصد افراد حتی خود من اسم برج ایفل را به زبان میآوریم. جذابیت ایفل پاریس تنها به
قامت بلندش نیست، بلکه معماری خارقالعاده، آهنیبودناش و دارا بودن برج به خدمات و امکانات تفریحی از برج ایفل فرانسه یک الهه
ساخت!
اگر به معماران و مهندسانی که در نقش شهرت این برج نقش اصلی را ایفا کردهاند، میگفتم برج ایفلی که با مهارت و دستهای کارگران
به آن پروبال دادهاید، هر ساله پذیرای بیش از هفت میلیون توریست خواهد شد، از فرط ذوق اشک شوقشان سرازیر میشد. به راستی
فرانسویها در خوابشان هم نمیدیدند، برج ایفل از برجستهترین سازههای جهانی شود.
در ابتدای مقاله از ایفل پاریس به بانوی آهنی یاد کردم. جالب است بدانید، اصطلاح بانوی آهنی برگرفته از مارگارت تاچر اولین
نخستوزیر انگلستان است که بزرگی و قدرتش در کالبد برج ایفل دمیده شد.
داستان ظهور برج ایفل
عملیات ساخت بزرگترین برج فرانسه در سال ۱۸۸۷ میلادی کلید خورد. این برج به خاطر نزدیکی به رود سن، موقعیت بسیار حساس و
دشواری داشت؛ معماران این سازه برای اطمینان خاطر از مستحکم بودن زیرساز بنا، به دنبال راهحلی بودند که به قول معروف مو لای
درز آن نرود. سرانجام با زیرساختهایی که برای برج انجام دادند در تاریخ ۳۰ ژانویه، ساخت پایههای اصلی و زیربنای برج به اتمام
رسید.
طراحی برج به قدری حساب شده بود که مکان دقیق همه پیچهای چند سانتیمتری هم از قبل توسط معماران برآورد شده بود.
پیچومهرههایی که در ساخت برج ایفل به کار رفت، در کارخانهای نزدیک به شهر پاریس ساخته میشد؛ به ظرافت و دقت کار برج پاریس
زمانی میتوان پی برد که پیچها چندین بار به کارخانه برگشت میخورند تا بهترین و مناسبترین پیچومهرهها برای ساختوساز انتخاب
شوند.
در مرحله بعدی نوبت به ساخت پایههای اصلی رسید و ساخت پایهها همچنان ادامه داشت تا در نیمه راه، این مرحله نصف نیمه متوقف شد.
این اتفاق یک جرقه بود تا صدای منتقدان برج در بیاید و بسیار این وقفه خبرساز شد. رسانههای خبری ناجوانمردانه به شایعات پیرامون
ایفل دامن زدند و از این سازه با نام خودکشی ایفل یاد میکردند. به دنبال این اتفاقات مخالفان زیادی برای لغو این پروژه در برابر ایفل قد
علم کردند تا جایی که بسیاری از مردم از این برج متنفر شدند.
چندی طول نکشید، سازندگان برج با اعلام اینکه دلیل وقفه ساخت و قراردادن داربستهای ایمنی بوده، به این شایعات خاتمه دادند. مراحل
ساخت پایههای برج تا سطح اول در مارس ۱۸۸۷ میلادی به طول انجامید. علت این تاخیر هم به خاطر جایگذاری جکهای هیدرولیک در
پایههای برج بود؛ جکهای ساخته شده توانایی حمل وزنی برابر با ۸۰۰ تن داشتند. باز هم روزگار وقف مراد ایفل پیش نرفت و این بار
شیب پایهها کمی تندتر از نقشه پیش میرفت که موضوع نگرانکننده معماران شد.
علت این اتفاق مربوط به استقامت بیشتر برج در شن و خاک بود و خوشبختانه این بار خطر از ایفل رفع شد. ایفل با همه اتفاقاتی که در
طول این سالها تجربه کرد، در نهایت ۳۱ مارس سال ۱۸۸۹ تولدش را جشن گرفت!
برج ایفل از گذشته تاکنون
زمانی که برج ایفل در سال ۱۸۸۹ میلادی به بهرهبرداری رسید، کمتر کسی علاقه به بازدید از آن نشان میداد و ایفل مورد بیمهری
همشهریهایش قرار گرفت. چندی بعد مردم با اطلاع از اینکه در ساخت این برج چه مقدار آهن، پیچومهره و… به کار رفته، چون آهنربا
به سمت برج بزرگ پاریس جذب شدند.
راست گفتهاند، زمان دوای هر دردی است و این برج با همه اتفاقات تلخی که در جوانیاش تجربه کرد، اکنون میلیونها عاشق دارد که
برای دیدارش آرزوی سفر به فرانسه دارند. برج ایفل از مهمترین سازههای فلزی در دنیا شناخته میشود و یکی از بزرگترین منابع درآمد
گردشگری فرانسه است. همینطور جز پر بازدیدترین جاذبه های توریستی جهان به شمار میآید.
بسیاری از کسانی که از نزدیک این برج را ندیدهاند، فکر میکنند ایفل فقط یک سازه است؛ در صورتی که جدا از تفریحات و امکانات
فوقالعادهای که در این برج وجود دارد، برج ایفل محل برگزاری مسابقه هم است. در سال ۱۹۰۵ میلادی مسابقهای برای بالارفتن از برج
برگزار شد؛ بالارفتن از برج چیزی شبیه به سنگنوردی بود که نفر اول این مسابقه هیجانانگیز در مدتزمان ۳ دقیقه و ۱۲ ثانیه توانست
به طبقه دوم ایفل صعود کند.
اگر ورزش محبوبتان، اسکیتبازی است، باید بگویم در زیباترین و بهترین لوکیشن دنیا، یعنی محوطه پایینی برج میتوانید لذت
اسکیتبازی را تجربه کنید. اگر در شبهای سال نو میلادی (کریسمس) به ایفل بروید، افرادی را در حال بازی با اسکیت میبینید که با
چراغهای رنگیشان، همچون اکلیل کف زمین را نورانی میکنند. اسکیتبازی در شبهای کریسمس یک از محبوبترین تفریحات شبهای
پاریس است.
از الان بگویم از شبهای پاریس به سادگی نگذرید، بهخصوص اگر شبهای پاریس را مهمان ایفل فرانسه باشید. شک ندارم، ایفل با همه
مهربانیاش از تکتک گردشگرانی که به عشق دیدنش به پاریس میآیند، بهترین خاطره زندگیشان را میسازد.
حضور ایفل در جنگ جهانی دوم
ایفل همچون مادری مهربان در برابر روزهای تلخ شهرش ایستادگی کرد و پاریس و مردمانش را تنها نگذاشت. اولین بیرحمی که بعد از
اشغال آلمانیها به ایفل وارد شد، بریدن کابل آسانسور برج ایفل بود. بعد از آن حتی کسی اجازه دیدار با برج بزرگ پاریس هم نداشت و
این شروع تنهایی ایفل بود.
آلمانیها در زمان اشغال پاریس، صلیبی بر بلندای برج قرار دادند که هنوز هم بر گردن ایفل قرار دارد، ولی به دلیل بزرگی برج این
صلیب از نزدیک به سختی دیده میشود. ارتفاع زیاد برج پاریس به نفع آلمانیها شد و آنها از برج به عنوان آنتن بیسیم تلگراف و
آنتنهای جاسوسی استفاده کردند.
نام ۷۲ تن از دانشمندان، معماران و مهندیسن فرانسوی که در ساخت برج ایفل نقش داشتهاند، روی برج قرار دارد. این حکاکیها اوایل
قرن ۲۰ با رنگ پوشانده شد، اما در سال ۱۹۸۸ شرکت SNTE اسامی حکاکی شده روی ایفل را مجدد احیا کرد.
ویژگیهای معماری ایفل
شاید باورش سخت باشد، ولی در ساخت برج از پیچهای ۱ میلیمتری گرفته تا ۱ سانتیمتری قریب به ۲.۵ میلیون پیچ و مهره استفاده
شده است. چیزی حدود ۱۸۰۳۸ تیرک بتنی، آهنی و فولادی در ساخت برج ایفل به کار رفته تا از نظر استحکام دلهره به قلب ایفل راه
پیدا نکند. ساخت برج ایفل پاریس ۱.۵ میلیون فرانک هزینه در بر داشته و این در حالی است که این هزینه تقریبا یکچهارم هزینه
پیشبینی شده بود.
این برج آهنی ارتفاع ۳۲۴ متری (۲۴ متر از ارتفاع مربوط به آنتن بالای برج است) و وزنی بالغ بر ۱۰ هزار تن دارد که ۷ هزار
و ۳۰۰ تن از آن فولاد است. در ساختوساز این برج فرانسوی ۸۵۰ نفر مشارکت داشتهاند. خیلی از کسانی که به برج پاریس نرفتهاند،
نمیدانند هدف اصلی از ساخت این برج چه بوده است؟ علت ساخت این برج تولد ۱۰۰ سالگی پیروزی انقلاب فرانسه بود که در سال
۱۸۸۶ مطرح شد. اگر بخواهم قدوقواره این برج را به طور حدودی با یک ساختمان مقایسه کنم، ایفل با یک ساختمان ۸۱ طبقه برابری
میکند.
برج مشهور فرانسه تقریبا از ۹۰ درصد شهر پاریس قابل دیدن است؛ خوشا به سعادت پاریسنشینها صبحشان را با دیدن ایفل زیبارو
شروع میکنند. به همان اندازه که ایفل از نمای دور ظاهری ظریف و فانتزی دارد، هر چقدر به برج نزدیک شوید، چهره لطیفش با ظاهری
غولپیکر دیده میشود. طوری که آهنها و مصالحی که در ساخت برج به کار رفته را به وضوح میتوانید ببینید.
برج به خاطر ارتفاع بلندی که داشت، آنتنهای ماهوارهای، مخابراتی و تلوزیون در بلندترین نقطه، بالای این برج نصب شد. اگر از نزدیک
به نوک برج نگاهی بیاندازید، این آنتنها را میبینید که سالها حکم تاج ایفل را ایفا میکنند. در سال ۱۹۹۱ ایفل به همراه مناطق اطرافش
به عنوان یک منطقه تاریخی و ارزشمند به ثبت یونسکو درآمد.
آشنایی با الکساندر گوستاو ایفل
چه کسی فکرش را میکند، نام برج ایفل فرانسه برگرفته از اسم معمارش است! الکساندر گوستاو ایفل در سال ۱۸۳۲ دیده به جهان گشود.
گوستاو ایفل از بزرگترین و معروفترین مهندسان فرانسوی بود که سازههای عظیم و مشهوری نظیر مجسمه آزادی، کانال پاناما،
ایستگاه مرکزی قطار بودا پوست، پل سیکول، پل اپورتو و برج ایفل توسط او معماری شده است.
گوستاو ایفل از معروفترین مهندسان دنیا بود که در زمینه کار با فلزات مهارت بالایی داشت تا آنجا که لقب جادوگر فلز به او داده شد.
گوستاو با روش نوینی که در ساخت برج پاریس به کار برد، همگان را به تعجب وا داشت. گوستاو از دقیقترین معمارانی بود که دنیا به
چشم دید و جالب اینجاست، همه سازههایش را با کمترین هزینه به اتمام میرساند.
بعد از افتتاح این برج به قدری جهانیان محو زیبایی و عظمت ایفل فرانسه شدند تا در کشورهای چین، لاس وگاس نوادا، توکیو ژاپن،
تگزاس، لیون فرانسه، برلین آلمان، شنژن چین، لاهور پاکستان، رومانی، گومز پالاسیو مکزیک، سیدنی استرالیا، یونان، صوفیه بلغارستان،
فلوریدا، گواتمالا و فس مراکش یک نسخه کپی از برج ایفل ساخته شد تا ایفل پاریس صاحب ۱۶ خواهر و برادر شود.
این برج از بدو تولد تا همین لحظه بلندترین آسمانخراش پاریس به حساب میآید. اگر بخواهید با مسیر پلکانی ایفل به آخرین جای ممکن که
میتوان رفت بروید، باید ۱۷۱۰ پله پشت سر بگذارید. مسیر پلکانی با همه جذابیتی که دارد، بعد از استفاده از پلهها، شک ندارم از
کتوکول میافتید. این شد بعد از گذشت چندین سال از افتتاح برج، مهندسان و معماران به فکر ساخت آسانسور برای برج ایفل بیافتند.
ساخت آسانسور تا طبقه اول به دلیل پهنا و استحکام لازم به آسانی پیش رفت. آسانسور طبقه اول دارای زنجیرهای زخیمی است که با
استفاده از یک کانال باریک از آنها در برابر انقباض و انبساط محافظت میشود. ساخت آسانسور برای طبقه دوم یکی از چالشبرانگیزترین
اتفاقاتی بود که پیش روی این برج قرار گرفت. ساخت آسانسور برای طبقه دوم بسیار سخت و پیچیده بود و هیچ شرکتی توانایی ساختن
چنین آسانسوری را نداشت تا اینکه در سال ۱۸۸۷ شرکت اوتیس پروژه ساخت آسانسور (طبقه دوم) قبول کرد.
OTIS بزرگترین شرکت سازنده نصب آسانسور در دنیا است. این شرکت در آن زمان ادعا کرد که میتواند آسانسورها را به بهترین شکل
ممکن بسازد. این شرکت دو کابین با موتور هیدرولیکی برای آسانسورهای ایفل طراحی کرد که هر کدام ظرفیت ۲۵ نفری داشت. مشکل
بعدی که مهندسان با آن روبهرو شدند، به خاطر شیب کم برج مسیر کابینها مستقیم نبود. برای این مشکل سیلندرهای مخصوصی به کار
برده شد تا مسیر حرکت کابینها بدون مشکل انجام شود.
به خاطر شکل خاص برج، هرچه آسانسور به طبقات بالا میرفت شیب برج بیشتر میشد. در این مرحله از ساخت آسانسور باز هم
مشکلساز شد؛ لئون ادوکس ساخت آسانسور از طبقه دوم تا سوم را بر عهده گرفت؛ او دو بازوی هیدرولیکی قدرتمند طراحی کرد که
امنیت آسانسورها را تضمین میکردند. اکنون هر طبقه از برج خط آسانسور مخصوص به خودش را دارد و برج دارای یک مسیر مستقیم
نیست.
جالب است بدانید، کابینهای آسانسور از طبقه دوم به سوم هر کدام ظرفیت ۶۵ نفر دارد. همچنین آسانسورهای برج ایفل سالانه ۱۰۳
هزار کیلومتر حرکت میکنند! باورکردنی نیست، ولی با توجه به بازدیدهای میلیونی که از برج میشود این رقم قابل باور است.
بخشهای مختلف برج
ایفل فقط یک سازه آهنی خشکوخالی نیست، بلکه یک مکان تفریحی و گردشگری بزرگ به حساب میآید. این برج از چند بخش اصلی
ازقبیل حیاط برج، طبقه اول، طبقه دوم، پلهها، سکوی بازدید، رستورانها، سالن نمایش و… تشکیل شده است. در ادامه بازدیدی
هیجانانگیز از زمین تا بام ایفل خواهیم داشت. بدون تردید بعد از این برجگردی مثل کف دست جایجای برج ایفل را بلد میشوید.
۱- حیاط برج پاریس
اگر یادتان باشد، پیشتر گفتم در شبهای سال نو، حیاط برج میزبان گردشگرانی است که با اسکیتهایشان زمین ایفل را طی میکنند.
عظمت و شکوه این برج به خوبی از حیاط قابل لمس است، بهخصوص اگر نزدیک به برج یا زیر آن قرار بگیرید، از بزرگی این سازه
سرتان گیج میرود. این زیبایی در شب با روشنشدن چراغهای برج صدبرابر میشود تا حدی که این فضا یکی از معروفترین
لوکیشنهای فانتزی به شمار میآید.
ایفل در طول زندگیاش شاهد پیوند بسیاری از عشاق بوده، پس تعجب نکنید در زمان دیدار با برج فردی را ببینید در حالی که زانو زده از
عشقش خواستگاری میکند. همچنین شبهنگام در حیاط برج تعدادی گروه موسیقی میبینید که در حال اجرا و نواختن موسیقی هستند.
۲- طبقه اول برج
در ارتفاع ۵۷ متری برج، با استفاده از مسیر پلکانی یا آسانسور به طبقه اول، جذابترین بخش برج ورود مییابید. کف سطح این طبقه
کاملا از شیشه پوشیده شده و پروژکتورهایی از حیاط به سمت کف شیشهای طبقه اول تنظیم شده است؛ این تابش نور، طیف جذابی از
رنگها را میسازد که اگر چشمتان به کف طبقه بیافتد، انگار روی ابرها قدم میگذارید.
این تجربه یکی از لذتبخشترین خاطراتی است که در تور فرانسه ازپارسا گشت با خودتان به یادگار میآورید. همچنین مناظر و
گردشگرانی که در حال قدم زدن در حیاط برج هستند، هم میتوانید ببینید.
نمایشگاه چندبعدی
طبقه اول بزرگترین طبقه برج است و امکانات مهمی در این طبقه به چشم دیده میشود. اگر گشتی در این طبقه بزنید، در قسمتی از برج
وجود ۷ پروژکتور که ۳ دیوار پوشیده از تصاویر چندبعدی و بزرگ را نورانی کرده، توجهتان را به خودش جلب میکند. در این نمایشگاه
تصاویر کمنظیری از نمای برج ایفل در ساعات مختلف شبانهروز وجود دارد.
نمایشگاه فرهنگی برج
جاذبهای چون ایفل که تاکنون پذیرای بیش از ۲۰۰ میلیون بازدیدکننده بوده، بهترین مکان برای به نمایش کشیدن فرهنگ کشور فرانسه
است. بسیاری از گردشگرانی که از برج دیدن میکنند از اقسام نقاط جهان هستند، پس چه بهتر قسمتی از برج به معرفی آدابورسوم و
فرهنگ فرانسه پرداخته شود. در این نمایشگاه دیوارها با عکسهای تاریخی و قدیمی از پاریس مزین شده که تماشای آن بدون حتم برای شما
جذاب است.
سالن نمایش ایفل
بعد از دیدن نمایشگاههای برج به سمت غرب طبقه اول بروید تا در رستوران این قسمت در حالی که خستگی از تن بیرون میکنید، یک
وعده از غذاهای خوشطعم فرانسوی نوشجان کنید. اگر به دیدن کتابهای فرانسوی علاقهمند هستید یا از این زبان سر در میآورید،
میتوانید در یکی از دنجترین نقطههای تاریخی به شناخت فرانسه مشغول شوید.
سالن نمایش از اصلیترین بخشهای برج است که با برخورداری از یک استودیو، فیلمها و مستندات تاریخی مربوط به پاریس و… نمایش
داده میشود. سالن نمایش بیشتر نقش آمفی تئاتر دارد که از این سالن برای برگزاری مراسمهای مختلف و همایشها استفاده میشود.
سالن نمایش طراحی و دکوراسیون منحصربهفرد و امروزی دارد و ظاهر دلربایش را مدیون ایفل است.
۳- طبقه دوم برج ایفل
هر چه به بالای برج میروید، وجودتان سراپا هیجان و شوق میشود. طبقه دوم یکی دیگر از بخشهای رویایی برج به شمار میآید که با
نزدیک شدن به سکو نمای شهر پاریس را با وسعت دید بهتری میبینید. از مناظر جذابی که از این طبقه امکان دیدن آن وجود دارد، کلیسای
نوتردام از مهمترین جاذبه های تاریخی پاریس است.
از بهترین تفریحاتی که چشمتان به دیدن آن روشن میشود، وجود تلسکوپهایی است که در این طبقه هر گردشگری را به خود جذب
میکند. با این تلسکوپها میتوان به تماشای آسمان و ابرهایش نشست و تنها با تکان دادنش گشتی در کوچهپسکوچههای پاریس زد.
همچنین میتوانید با این تلسکوپها کلیسای نوتردام را با زاویه دید کمیابی از نمای بالا ببینید.
۴- طبقه سوم برج؛ بر بلندای ایفل
زمانی که با استفاده از آسانسور به طبقه سوم رسیدید، در ارتفاع ۲۷۶ متری از برج قرار دارید. اگر به سکو طبقه سوم نزدیک شوید، با
اولین نگاه به شهر پاریس از این همه زیبایی ماتومبهوت میمانید. ایمان دارم، تنها در این نقطه از برج میتوان شهر پاریس با همه
زیباییهایش را به آغوش کشید. در این طبقه دیگر خبری از هیاهوی شهر نیست و تنها آرامش حکم فرماست.
گرچه ایفل از اول هم قصدش این بود که آرامشش را به قلب میهمانانش هدیه کند. این طبقه از برج ایفل محل برگزاری جشن نامزدی افراد
سرشناس بوده، جایی که در رمانتیکبودنش نظیری وجود ندارد.
دفتر ایفل
از دیدنیهای مهم این طبقه دفتر ایفل است که در آن یادبود و کتاب موردعلاقه اسطوره بزرگ فرانسوی، گوستاو ایفل (معمار اصلی برج
ایفل) به چشم دیده میشود. این دفتر مکانی بود که گستاو ایفل برای ساختوساز و انجام برنامههایش در آن فعالیت میکرد. علاوهبر این در
طبقه سوم ماکت افراد مهمی که در ساختن برج ایفل نقش داشتهاند به معرض نمایش قرار گرفته است.
۵- سالن مراسمهای خاص
در کنار دفتر ایفل اتاق دیگری وجود دارد که از آن برای برگزاری مراسمات خاص و بزرگ استفاده میشود. جالب اینجاست به این سالن
هم اتاق ایفل میگویند؛ شاید فکر کنید وسعت این اتاق به اندازه دفتر ایفل (دفتر گوستاو ایفل) باشد، اما بزرگی این سالن بیشتر است و
ظرفیت میزبانی از ۳۰۰ نفر را دارد.
۶- رستورانها و امکانات رفاهی برج
از دیگر قسمتهای برج که هر گردشگری بعد از ورود به ایفل بدون استثنا به سمتوسوی آنها کشیده میشود، رستورانها و کافهها،
فروشگاهها و… برج ایفل فرانسه است. این رستورانها از مشهورترین و بهترین رستوران های دنیا هستند که چشیدن غذاهای بینالمللی و
فرانسوی در این برج واقعا میچسبد.
رستوران تور ایفل ۵۸ (۵۸ Tour Eiffel)
همانطور که از اسم این رستوران برمیآید، تور ایفل در ارتفاع ۵۸ متری از برج قرار دارد. این رستوران به دفیفتی ایت یا همان ارتفاع
۵۸ متری معروف است. شرط میبندم نظیر این رستوران با معماری جذابش را در هیچ کجای دنیا پیدا نمیکنید. فضا و دکوراسیون
رستوران تور ایفل جان میدهد برای قرارهای دونفره و دوستانه.
غذاهای خوشطعموعطر فرانسوی در دو وعده ناهار و شام در این رستوران سرو میشود. توصیه میکنم بدون تست غذاهای لذیذ این
رستوران، برج را ترک نکنید. از امکانات ۵۸ Tour Eiffel میتوانم به پارکینگ، صندوق امانات، ویلچر، مستر کارت و سالن انتظار اشاره
کنم.
رستوران ژول ورن (Le Jules Verne)
سوگولی رستوران های برج ایفل فرانسه ژول ورن شناخته میشود. زیبایی و جذابیت به معنای واقعی از کل این رستوران میبارد؛
معماری و چیدمان با شکوه رستوران ژول ورن یکی از اصلیترین دلایلی به شمار میآید که بازدیدکنندگان برای دیدن آن قدم به این
رستوران میگذارند. رستوران Le Jules Verne در سال ۲۰۰۷ مورد بازسازی قرار گرفت و با ظاهر جدیدش میهمانان رستوران را
شگفتزده کرد.
اگر هنگام روز به رستوران بروید، متوجه میشوید این رستوران از نور خورشید برای روشنایی محیط رستوران استفاده کرده است.
صرف غذا در شبهای این رستوران از بهترین شبهای زندگیتان میشود که در تور فرانسه از علی بابا تجربه میکنید. چراکه شبها
برای رمانتیک شدن حالوهوای رستوران شمع روشن میکنند؛ با روشن کردن شمع محیط رستوران هالهای روشن و ملیح به خود میگیرد
و یک فضای عاشقانه میسازد.
۷- خاطرهبازی با کودکان
کودکان کنجکاو بسیاری همراه با خانواده به ایفل میآیند که دیدن ایفل بهانهای میشود تا مغز متفکرشان برای طرح سوال فعال شود. به
همینمنظور در سال ۲۰۱۶ یک قسمت ویژه کودکان ۶ تا ۱۰ ساله به برج اضافه شد؛ در این قسمت انواعی از ماکتها و بروشورها در
رابطه با سرگذشت برج ایفل در اختیار کودکان قرار گرفته است. والدین میتوانند دقایقی از این جاذبهگردی را به آشنایی کودک با برج
اختصاص دهند تا به دایره اطلاعاتشان افزوده شود.
۸- بوفههای رنگارنگ برج
بدون تعارف جاذبهگردی با خوراکی و نوشیدنی بیشتر میچسبد، بهخصوص اگر قرار باشد با طیف جدیدی از خوراکیهای فرانسوی
روبهرو باشیم. در حیاط، طبقه اول و طبقه دوم برج بوفههایی وجود دارد که تنقلات و نوشیدنیهای خوشرنگولعاب و خوشمزهای تهیه
میکنند و بیشتر اوقات افراد زیادی را مقابل بوفهها میبینید.
رستوران های برج ایفل فرانسه از گرانترین رستورانهای پاریس هستند و صرف غذا در این رستورانها شاید برای بعضیها یک آرزو
باشد. شما میتوانید هنگام ایفلگردی، برای تجدید انرژی سراغ بوفه های برج پاریس بروید.
۹- فروشگاه های برج ایفل
خرید سوغاتی و یادگاری یکی از جذابترین کارهایی است که در تور فرانسه میتوان انجام داد. اگر علاقه دارید تزیینی یا وسیلهای
خاص به رسم یادگار از برج ایفل ببرید، حتما سری به فروشگاههای برج که در حیاط و طبقه اول هستند، بزنید تا روحتان تازه شود.
از محبوبترین تزیینیهای بوفهها، دستسازهایی هستند که به شکل برج ایفل ساخته شدهاند. آوازه عطر و ادکلنهای فرانسوی حتی به
گوش بچه کلاغها هم رسیده! حتی اگر عطرباز نباشید، یک بوتیک عطر و لوازم آرایشی در برج وجود دارد که اکثر گردشگان را ترغیب به
خرید میکند.
۱۰- پارکینگ های برج ایفل
اگر با خودرو شخصی به پاریس میروید یا از ماشینهای اجارهای استفاده میکنید، بهتر است ماشین را در یکی از پارکینگهای نزدیک به
برج پارک کنید تا با خیال آسوده از کنار ایفل بودن لذت ببرید.
پارکینگ پولمان
این پارکینگ نزدیکترین پارکینگ به برج است که با پیادهروی ۵ دقیقهای (تقریبی) به ایفل میرسید.
پارکینگ بلوار جوسف
دومین پارکینگ نزدیک به برج، بلوار جوسف پاریس است که با پیادهروی ۶ دقیقهای به حیاط برج ورود مییابید.
پارکینگ جوفره پاریس
اگر میخواهید با مسیر منتهی به ایفل بیشتر آشنا شوید و از حالوهوای پاریس بیشتر لذت ببرید، میتوانید ماشین شخصیتان را در
دورترین پارکینگ که ۱۲ دقیقه با برج فاصله دارد، پارک کنید.
دانستنیهای جالب درباره برج ایفل
۱- برج بزرگ پاریس به قصد موقت ساخته شد و قرار نبود این سازه همیشگی باشد.
۲- ویکتور لوستیک یکی از بزرگترین کلاهبردارن دنیا بوده که دو بار اقدام به فروش این برج کرده است. وی عقیده داشت، این برج
وزن بسیار سنگینی دارد و دارای استقامت کافی نیست!
۳- در سال ۱۹۰۹ تصمیم به تخریب ایفل گرفته شد، ولی به خاطر تغییر کاربری برج به آنتن رادیویی این تصمیم لغو شد.
۴- در پی اشغال پاریس در جنگ جهانی دوم، فرانسویان که علاقهای نداشتند هیلتر از برج محبوبشان بازدید کند، کابل آسانسور ایفل را
قطع کردند تا هیلتر برای رسیدن به قله برج مجبور به طی کردن پلهها باشد.
۵- در سال ۲۰۰۷ زنی به نام اریکا به دلیل عشقوعلاقه زیادی که نسبت به برج ایفل داشت، با این برج ازدواج کرد! وی حتی نام
خانوادگیاش را به ال تور ایفل تغییر داده است.
۶- شاید باورتان نشود، ابتدا تصمیم بر این بود که برج ایفل در شهر بارسلونا اسپانیا ساخته شود. سران قدرت اسپانیا با این تصمیم
مخالفت کردند. اسپانیاییها در خواب هم نمیدیدند، این سازه آهنی روزی محبوبترین جاذبه در دنیا شود، وگرنه هرگز مخالفت نمیکردند.
۷- گوستاو ایفل معمار اصلی این برج یک آپارتمان نقلی در بلندای ایفل ساخته بود تا بتواند روزوشبهای کمنظیری در زندگیاش تجربه
کند.
۸- در سال ۱۹۱۲ خیاط فرانسوی فرانز ریچلت، دست به اختراع جلیقه نجات فنرداری زد. وی برای آزمایش کارایی این چتر قصد پرواز
از طبقه اول برج را داشت، اما اختراعش با شکست روبهرو شد و از ارتفاع ۵۷ متری سقوط کرد و جانش را از دست داد.
۹- از زمان افتتاح برج ایفل تا به امروز چیزی حدود ۳۵۰ مورد خودکشی در این برج به ثبت رسیده که از این تعداد بعضیها با حلق
آویز و پرش از بالای برج جان خود را از دست دادند و برخی جان سالم به در بردند.
۱۰- تاکنون برج ایفل ۱۸ بار رنگآمیزی شده که برای هر بار رنگکردن حدود ۶۰ تن رنگ نیاز است!
۱۱- از آغاز شب تا ۱ بامداد ۲۰ هزار لامپ برای روشنایی این برج روشن میشود. جالب اینجاست، عکسبرداری از نمای شب برج
ایفل فرانسه جرم است، چراکه این عکس یک اثر هنری به حساب میآید و طبق قانون کپی رایت جریمه دارد.
۱۲- اگر این برج اکنون ساخته شود، هزینه ساخت ایفل ۳۱ میلیون دلار تخمین زده شده است.
۱۳- در بریتانیا با جشن ۱۲۵ سالگی برج ایفل فرانسه، سکهای با طرحونقش این برج روی ۱۰ دلاری زده شد.
۱۴- این برج سالانه ۷.۸ میلیون کیلووات برق مصرف میکند که با مصرف برق یک روستای کوچک یکسان است.
۱۵- ارتفاع برج (قسمت آنت هوایی) به دلیل تغییرات آبوهوایی ۱۵ سانتیمتر کموزیاد میشود.
بهترین زمان بازدید از برج ایفل پاریس
هر فصل از سال که باشد، برج پاریس میزبان میلیونها گردشگر فرانسوی و خارجی است. اگر میخواهید بهترین زمان سفر به پاریس از
نظر آبوهوا، ارزان و گران بودن هزینههای سفر، شلوغی و خلوت بودن تعداد گردشگران را بدانید، چشم از ادامه مطلب برندارید.
بهترین زمان سفر به پاریس از نظر شرایط آبوهوایی در ماههای ژوئن تا آگوست (۱۱ خرداد الی ۹ شهریور) و سپتامبر تا اکتبر (۱۰
شهریور الی ۹ آبان) است. در این فصلها پاریس هوای خنک و دلنشیناش را به گردشگران هدیه میکند. گرچه فصل تابستان گرانترین
و شلوغترین زمان سفر به پاریس فرانسه به حساب میآید. با این وجود برجگردی، دیدن جاهای دیدنی پاریس و نشستن کنار رود سن از
بهترین خاطرات سفر به پاریس است که با آبوهوای لطیف و آفتابی در تابستان میتوانید به یادگار ببرید.
اگر میخواهید با آمدن پاییز به عشق دیدن برج ایفل رهسپار فرانسه شوید، به نظر من بهترین زمان را انتخاب کردهاید؛ در این بازه زمانی
هزینهها با افت قیمت نسبتا کمی همراه هستند و صد البته پاریس در این فصل با زیبایی خدادایاش هر گردشگری را شیفته خودش میکند.
برگهای پاییزی همه خیابانهای شهر را فرش کردهاند و با وزش هوای نسبتا سرد به رقص آسمان دعوت میشوند.
اگر علاقه دارید، ظاهر خوشسیمای ایفل و دیگر جاهای دیدنی پاریس را برفی ببینید، زمستان منتظر تشریففرمایی شما عزیزان است. در
پاریس نسبت به دیگر فصلها گردشگران نسبتا کمتری به چشم میبینید و این اتفاق باعث شده هزینههای سفر به پاریس بیشترین کاهش
قیمت را داشته باشند. گرچه با نزدیک شدن به روزهای سال نو میلادی با افزایش تعداد گردشگران هزینههای سفر دوباره بیشتر میشود.
آدرس برج ایفل
فرانسه، پاریس، خیابان پنجم آناتولی، میدان دان شان دو مارس، برج ایفل
برج ایفل پاریس روی گوگل مپ
مسیر دسترسی به برج ایفل
شما میتوانید از هتل یا هر جای دیگر از پاریس با استفاده از وسایل نقلیه مثل مترو، اتوبوس، قایق و تاکسی به برج ایفل فرانسه بروید.
در ادامه به طور مفصل درباره مسیرهای دسترسی به برج با استفاده از مترو، اتوبوس و… را خواهم گفت.
دسترسی به برج با مترو و قطار شهری
پرطرفدارترین و راحتترین وسیله برای رفتوآمد شهری و رسیدن به ایفل، مترو است. ۳ خط مترو از کنار برج عبور میکنند و ایستگاه
دارند. بنابراین مترو میتواند اولویت اصلی برای جابهجای شما در پاریس باشد.
ایستگاه مترو سبز
نزدیکترین ایستگاه به برج به شمار میآید که از این ایستگاه تا سازه محبوب پاریس، ۱۰ دقیقه پیادهروی لازم است.
ایستگاه مترو زرد
دومین خط ایستگاه نزدیک به ایفل، ایستگاه زرد است. از این ایستگاه تا برج یک مسافت ۱۴ دقیقهای در انتظارتان خواهد بود.
ایستگاه مترو بنفش
این خط که به ایستگاه مدرسه نظامی یا میلتری اسکول هم شناخته میشود، چیزی حدود ۱۴ دقیقه تا برج فاصله دارد.
قطار سریع
اگر با این قطار به سمت برج در حال حرکت باشید، باید در ایستگاه شان دو مارس پیاده شوید. سپس با پیمودن مسیر ۷ دقیقهای به ایفل میرسید.
دسترسی به برج با اتوبوس
خوشبختانه در نزدیکی برج ایفل ۵ ایستگاه اتوبوس وجود دارد که بسته به مسیرتان میتوانید از اتوبوس استفاده کنید.
ایستگاه اتوبوس نارنجی
نزدیکترین ایستگاه نزدیک به برج به حساب میآید که چشم روی هم بگذارید، ۳ دقیقهای به برج رسیدهاید.
ایستگاه اتوبوس آبی
این ایستگاه تا برج پاریس تقریبا ۵ دقیقه فاصله دارد. موقع پیاده و سوار شدن از وسایل نقلیه، دقت کنید تا وسیلهای فراموش نکنید.
ایستگاه اتوبوس آبی کم رنگ
حواستان باشد، در این منطقه دو ایستگاه به رنگ آبی وجود دارد؛ قبل از سوار شدن حتما از درست بودن مسیر مطمئن شوید. فاصله این ایستگاه تا برج حدود ۶ دقیقه است. این ایستگاه در میدان شان دو مارس قرار دارد.
ایستگاه اتوبوس بنفش
خط بنفش در جمپ واقع شده و با پیادهروی تا برج تقریبا ۶ دقیقه است.
ایستگاه اتوبوس قرمز
تقریبا دورترین ایستگاه به برج خط قرمز به حساب میآید که با قدم زدن تقریبا ۸ دقیقه از برج فاصله دارد.
دسترسی به برج با قایق
اگر در آن سوی رود سن اقامت دارید یا به هر دلیلی از آنجا میخواهید به برج بروید، بهترین روش رسیدن به ایفل قایقسواری است.
مگر اینکه از آب ترس داشته باشید که فکر سوارشدن به قایق را از سرتان بیرون کنید، وگرنه هیچ کس دست رد به سینه قایقهای سن
نمیزند.
هنگام قایقسواری از عکاسی غافل نشوید، چون میتوانید با این چشمانداز خالق عکسهای کارتپستالی باشید. نزدیکترین ایستگاه به برج
باتوباس نام دارد که با پیادهروی حدود ۴ دقیقه با برج فاصله دارد.
ساعت بازدید از برج ایفل
بازدید از هر قسمت ایفل تقریبا ساعت متفاوتی دارد. توصیه میکنم اگر دیر به ایفل رسیدید از قسمتهایی که هنوز وقت دیدن جاهای
دیدنیبرج تمام نشده، بازدید کنید. زمان بازدید در روزهای عادی و بدون مناسبت سال بین ۹:۳۰ صبح تا ۲۳:۴۵ شب متغییر است.
ایفل، نیلوفری که در مرداب رُست
به عنوان حسن ختام این مقاله باید بگویم، ایفل به راستی در برابر همه نامهربانیها و خاطرات غمانگیزی که در جوانیاش تجربه کرد،
استواری کرد. داستان برج ایفل پاریس سرگذشت نیلوفری را در ذهنم تداعی میکند که در مرداب متولد شد. خوشحال میشوم، نظر و اگر
تجربه بازدید از برج ایفل را دارید، آن را با سایران کاربران به اشتراک بگذاری