۳۰ مورد از مهم‌ترین جاهای دیدنی پاریس در یک نگاه

صدای دلنشین آکاردئون، خیابان‌های سنگفرش‌شده، بوی باگت تازه، آسمان ابری و در نهایت یک برج بلند فلزی؛ وقتی همه اینها در کنار هم

قرار می‌گیرند، احتمالا تصویری از پاریس در ذهن شما می‌سازند. سال‌هاست که پاریس را به نام شهر عاشقان می‌شناسند. شاید به خاطر

رودخانه سن و قدم زدن‌های رمانتیک روی پل‌های رودخانه، به این نام معروف شده است. شاید هم دلیلش کوچه پس کوچه‌های آرام و

باغ‌های زیبایش باشد. هر چه که هست، این شهر و جاهای دیدنی پاریس بسیار زیبا و دوست‌داشتنی هستند. اگر قصد سفر به فرانسه را

دارید، خوب است دیدنی های پاریس را بشناسید و درباره آنها اطلاع داشته باشید. در این مقاله مجله پارسا گشت بهترین جاهای دیدنی

پاریس را با عکس و آدرس را به شما معرفی می‌کنیم.

۱- برج ایفل؛ قد بلند پاریسی

جاهای دیدنی پاریس برج ایفل

کمتر کسی است که برج ایفل پاریس را نشناسد، در واقع خیلی‌ها از پاریس فقط برج ایفلش را می‌شناسند. این برج سمبل پاریس و از

افتخارات فرانسوی‌ها و پربازدیدترین جاذبه گردشگری پاریس است.

برج ایفل را «گوستاو ایفل» در سال ۱۸۸۹ به مناسبت صد سالگی انقلاب فرانسه طراحی کرد. البته حدود ۴۱ سال طول کشید تا این

برج ۳۲۴ متری ساخته شود. این برج بیش از ۱۸ هزار بخش فولادی قوی دارد که وزن آن را به بیش از ۱۰ هزار تن می‌رساند. گفتنی

است در ساخت این برج بیش از ۲ و نیم میلیون پیچ و مهره استفاده شده و در ساخت آن جایی جوشکاری صورت نگرفته است.

بازدیدکنندگان می‌توانند با آسانسور یا از پله‌ها خود را به بالای برج برسانند. البته تعداد پله‌های برج بسیار زیاد است. مثلا برای رسیدن به

طبقه اول باید از ۳۶۰ پله و طبقه دوم از ۳۴۴ پله بالا بروید.

وجود امکانات سرگرم‌کننده و اسباب‌بازی‌های مخصوص کودکان در اطراف برج باعث تفریح بیشتر بازدیدکنندگان می‌شود. علاوه بر این

یکی از معروف ترین رستوران های پاریس، یعنی رستوران ژول ورن هم در همان اطراف، محل مناسبی برای غذا خوردن است.

اگر شب به بازدید برج ایفل بروید، می‌توانید از نورپردازی‌ها و البته بازی با نور شبانه روی برج لذت ببرید.

آدرس برج ایفل در گوگل مپ

کلیساهای پاریس

جاهای دیدنی پاریس کلیساهای پاریس

در شهرهای تاریخی ما مساجد معروف و زیبای فراوانی وجود دارد. در کشورهای مسیحی، کلیساها چنین نقش و جایگاهی را از آن خود

کرده‌اند. در پاریس هم چندین کلیسای قدیمی و شناخته‌شده وجود دارند که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می‌شویم.

۲- کلیسای نوتردام پاریس؛ یادگار سوخته

دیدنی های پاریس کلیسای نوتردام

جاهای دیدنی پاریس بسیار زیاد و متنوع است. یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اماکن دیدنی پاریس، کلیسای نوتردام است. ساخت

کلیسای نوتردام بیش از دو قرن طول کشید و عملیات ساخت آن در سال ۱۳۴۵ میلادی به پایان رسید. یکی از مهم‌ترین دلایل تمایز کلیسای

نوتردام با سایر کلیساها، وسعت آن بوده است. اما در حال حاضر کلیساهایی بزرگتر از نوتردام در فرانسه وجود دارد.

اما دیگر دلیل اهمیت این کلیسا، استفاده از معماری گوتیک در ساختار آن است. علاوه بر این وجود تعداد زیادی مجسمه چوبی و سنگی در

بیرون کلیسا، از نکات تمایز آن به شمار می‌آید.

کلیسای نوتردام پاریس با تمام این زیبایی‌ها، در فرودین ۱۳۹۸ دچار آتش‌سوزی عظیمی شد؛ این آتش‌سوزی به بخش‌های زیادی از کلیسا

آسیب زده است. بسیاری از فرانسوی‌ها و همچنین دوستداران نوتردام در سایر نقاط جهان از این اتفاق آزرده خاطر شدند.

آدرس کلیسای نوتردام پاریس در گوگل مپ

۳- کلیسای سکره کور؛ چشم در چشم ایفل

دیدنی های پاریس کلیسای سکره کور

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی پاریس و البته محله مون مارت، کلیسای سکره کور است. دلایل متعددی وجود دارد که علاقمند به تماشای

این کلیسای زیبا باشیم. اول اینکه این کلیسا قدمت چندانی ندارد؛ در واقع سکره کور در سال ۱۹۱۴ به بهره‌برداری رسیده است. همین عمر

کوتاه باعث معماری و نقاشی‌های مدرن در کلیسا شده است. زمانی که وارد برخی از کلیساهای اروپایی می‌شویم، بعضی از نقاشی‌ها

ناراحت‌کننده و غمناک هستند. در حالی که کلیسای سکره کور نقاشی‌های شادتر و دلپذیرتری دارد. گویا نقاشان صد سال قبل به اندازه

پیشنیان خود به تصاویر غمبار علاقه نداشته‌اند.

ویژگی دیگری که باعث می‌شود این کلیسا را دوست داشته باشیم، معماری زیبای نمای بیرونی است. ساختمان سفید و بزرگ کلیسا که از

دور خود را نشان می‌دهد، حسابی جلب توجه می‌کند. و دیگر اینکه وقتی روی پله‌های این کلیسا می‌ایستید، تمام پاریس زیر پای شماست.

سکره کور دومین مکان بلند پاریس بعد از برج ایفل است. به همین دلیل با ایستادن روی پله‌های آن، گویا روبه‌روی ایفل (البته با چندین

کیلومتر فاصله) ایستاده‌اید.

مکان های دیدنی پاریس ایفل سکره کو
ایفل از نگاه کلیسای سکره کور

در روزهای تعطیل اطراف کلیسا شلوغ است. جوانان و سایر اقشار روی پله‌های دور هم جمع می‌شوند. بعضی‌ها هم سازهایشان را می‌آورند و مشغول نواختن می‌شوند. خلاصه که جمع‌شان، جمع است.

آدرس کلیسای سکره کور در گوگل مپ

۴- معبد پانتئون پاریس؛ جمع چهره‌ها جمع است

مکان های دیدنی پاریس پانتئون

معبد پانتئون پاریس در بخش تاریخی منطقه لاتین واقع شده است. این کلیسای قدیمی که متعلق به یکی از فرقه‌های پاریس است، از زمان انقلاب فرانسه به محل خاکسپاری برخی چهره‌های بزرگ جمهوری اختصاص پیدا کرده است. از جمله این چهره‌های می‌توان به «ویکتور هوگو»، «ماری کوری» و «الکساندر دوما» اشاره کرد.

پانتئون در زمان لویی پانزدهم و توسط معمار معروف آن زمان «ژاک ژرمن سوفلو» ساخته شده است. سوفلو در ساخت این بنا از معماری یونان و روم باستان الهام گرفته است. نام کلیسا نیز از روی نام پانتئون شهر رم (معبدی معروف در این شهر) انتخاب شده است.

آدرس معبد پانتئون در گوگل مپ

۵- کلیسای سنت شاپل پاریس؛ گنجینه‌ای تاریخی و ارزشمند

دیدنیهای پاریس کلیسای سنت شاپل

یکی دیگر از کلیساهای مهم و شناخته‌شده پاریس، کلیسای سنت شاپل است. این کلیسا که در قرن چهاردهم میلادی ساخته شده از شاهکارهای معماری گوتیک به شمار می‌آید. ساختمان عظیم، سنگ‌کاری‌ها و حکاکی‌های هنرمندانه و شیشه‌های رنگی پنجره‌ها، زیبایی و شکوه ویژه‌ای به این کلیسا داده است.

اما به غیر از معماری، کلیسای سنت شاپل، یک ویژگی مهم دیگر هم دارد. در این کلیسا، آثار تاریخی بسیار ارزشمندی وجود دارد. اگرچه ساختمان کلیسا بسیار باابهت است و هزینه زیادی برای ساختش صرف شده، اما گفته می‌شود ارزش اشیا تاریخی این کلیسا چند برابر هزینه ساخت آن بوده است. تاج خار مسیح از جمله این آثار مهم و فاخر است.

با توجه به ویژگی‌های معماری سنت شاپل، این کلیسا برای انجام رویدادهای موسیقی بسیار مناسب ارزیابی می‌شود.

آدرس کلیسای سنت شاپل در گوگل مپ

موزه های پاریس

دیدنیهای پاریس موزه لوور

موزه لوور تقریبا برای همه ما شناخته شده است. اما لوور تنها موزه پاریس نیست. در این شهر موزه‌های معتبر دیگری نیز وجود دارند. و اما اطلاعاتی درباره مهم ترین موزه های پاریس:

۶- موزه لوور پاریس؛ دلتان پیشش جا می‌ماند

اماکن دیدنی پاریس موزه لوور

یکی دیگر از پربازدیدترین مکان های دیدنی پاریس، موزه لوور است. این موزه گنجینه‌ای کم‌نظیر از آثار تاریخی و هنری جهان است و از چندین بخش مختلف تشکیل شده است که به تاریخ و هنر کشورها و ملت‌های مختلف می‌پردازد. از جمله این بخش‌های می‌توان به مصر باستان، یونان و روم باستان، شرق نزدیک (خاور نزدیک شامل کشورهای شرق آسیا)، هنر اسلامی، تابلوهای نقاشی، مجسمه‌ها و تندیس‌ها و هنرهای دکوراتیو (هنرهای تزئینی) اشاره کرد.

اما یکی از مشهورترین سالن‌های لوور، سالن ایران است. این سالن تعداد زیادی از آثار تاریخی دوران باستان ایران را به نمایش می‌گذارد. از مهم‌ترین آثاری که در سالن ایران وجود دارد، نقش برجسته‌های تخت جمشید روی سنگ‌های رنگارنگ است. مشابه این نقش برجسته‌ها در ایران هم هست اما متعلق به مناطقی نظیر شوش است نه تخت جمشید.

با تمام این اوصاف، معروف‌ترین اثر تاریخی موزه لوور، تابلوی «لبخند ژکوند» یا «مونا لیزا» اثر «لئوناردو داوینچنی» است. از دیگر آثار مشهور لوور می‌توان از «تابلوی بانوی صخره‌ها» اثر لئوناردو داوینچی، «تندیس ونوس میلو» و چندین تابلوی شام آخر از هنرمندان مختلف نام برد.

علاوه بر تمام آثار تاریخی و هنری، ساختمان موزه نیز بسیار خاص و منحصربه‌فرد است. یک هرم شیشه‌ای بسیار زیبا و بزرگ، بخشی از این ساختمان را تشکیل می‌دهد. با این اوصاف لوور، از مهم‌ترین جاذبه‌ های گردشگری پاریس به شمار می‌آید.

آدرس موزه لوور در گوگل مپ

۷- موزه انولید پاریس؛ جایی که ناپلئون بالاخره آرام گرفت

مکانهای دیدنی پاریس موزه انولید

موزه انولید (Les Invalides)، موزه جنگ فرانسه است. این موزه به دستور لویی چهاردهم در قرن هفدهم میلادی ساخته شده است. در این موزه یادگارهای متفاوت و رنگارنگی از جنگ‌های مختلف فرانسه جمع‌آوری و نگه‌داری می‌شوند.

نمای بیرونی موزه انولید بسیار زیبا و مجلل است. در بالای این ساختمان یک گنبد بزرگ و باشکوه ساخته شده است. درست در زیر این گنبد، ناپلئون بناپارت به خاک سپرده شده است. البته در اطراف آرامگاه او، تعدادی از دوستان و نزدیکان وی نیز دفن شده‌اند.

اما چرا به این موزه «انولید» گفته می‌شود؟ در زبان فرانسه انولید (Invalide) به معنای معلول و ناتوان است. و از آنجایی که بخشی از این موزه به بزرگداشت معلولان و آسیب‌دیدگان جنگ اختصاص یافته، به این نام مشهور شده است.

هر روز می‌توانید به تماشای این موزه بروید به غیر از دوشنبه‌های اول هر ماه. ضمنا بلیط ورود به این موزه، برای افراد زیر ۱۸ سال رایگان است.

آدرس موزه انولید در گوگل مپ

۸- موزه اورسای پاریس؛ برای طرفداران امپرسیونیسم

نقاط دیدنی پاریس موزه اورسای

مجموعه‌ای از آثار برجسته امپرسیونیسم در موزه اورسای به نمایش گذاشته شده است. از جمله اساتیدی که نقاشی آنها در این موزه به نمایش درآمده می‌توان به «کلود مونه»، «ادوارد مانه» و «ادگار دگاس» اشاره کرد. بدون تردید موزه اورسای یکی از بهترین دیدنی های شهر پاریس مخصوصا برای علاقمندان به هنر است.

البته آثاری که در این موزه به نمایش درآمده، تنها شامل نقاشی نمی‌شود، بلکه آثار معماری، هنرهای تزئینی، عکس و مجسمه را هم دربرمی‌گیرد.

در سال ۲۰۱۱، بخش‌هایی از موزه نوسازی و برای عموم بازگشایی شد. از آن زمان یک فضای ۴۰۰ متری در میان نمایشگاه به نمایش آثار هنرمندان پست امپرسیونیسم اختصاص داده شده است.

آدرس موزه اورسای در گوگل مپ

۹- مرکز پمپیدو پاریس؛ عجیب اما متفاوت و مدرن

نقاط دیدنی پاریس پمپیدو

اگر علاقه‌مند به هنر مدرن هستید، بی‌شک پاریس بهشت شماست. در این شهر تعداد زیادی گالری برای نمایش آثار هنری مدرن وجود دارد. اما مهم‌تر از تمام این گالری‌ها، باید به مرکز پمپیدو نیز اشاره کرد. مرکز پمپیدو، مرجعی بی‌نظیر برای آثار هنر مدرن قرن بیست و بیست و یکم است. آثاری که در این مرکز وجود دارد، مربوط به دو دوره تاریخی است؛ دوران مدرن که سال‌های ۱۹۰۵ تا ۱۹۶۰ و آثار هنرمندانی نظیر پیکاسو، ژان دوبوفه و ماتیس را در خود جای داده است. بخش دیگر با عنوان دوران معاصر شناخته می‌شود و آثاری از سال ۱۹۶۰ تا روزگار ما در آن وجود دارد. از هنرمندان دوران معاصر می‌توان از اندی وارهول و آنیش کاپور نام برد.

مرکز پمپیدو، علاوه بر آثار هنری مدرنش، ساختمان متفاوت و خاصی هم دارد. تمام بخش‌های این ساختمان مشخص و قابل دیدن است. لوله‌های رنگی، که هر یک از رنگ‌ها معرف کارکرد خاص آن است، در نمای خارجی دیده می‌شوند. مثلا لوله‌های سبز رنگ که مربوط به تاسیسات آب هستند.

نام این مرکز برگرفته از نام معمار آن «ژرژ پمپیدو» انتخاب شده است.

آدرس مرکز پمپیدو در گوگل مپ

۱۰- موزه هنرهای زیبا پاریس؛ هم کاخ، هم موزه و هم باغ

دیدنیهای شهر پاریس موزه هنرهای زیبا

موزه هنرهای زیبا از دیگر مکانهای دیدنی پاریس است. ساختمان این موزه که کاخی کوچک و یادگاری از معماری قرن نوزده است، در خیابان شانزه لیزه واقع شده است. آثار موزه هنرهای زیبا، چشم‌انداز وسیعی از هنرهای زیبا را به نمایش می‌گذارد. در این موزه در مجموع ۱۳۰۰ اثر هنری در رشته‌های مجسمه‌سازی، نقاشی، اشیا هنری وغیره یافت می‌شود.

در موزه هنرهای زیبا، مجموعه‌های عتیقه و قرون وسطایی در کنار آثار رنسانس فرانسوی و ایتالیایی و همچنین نقاشی‌های فنلاندی و هلندی در معرض دید عموم قرار گرفته است. باغ ساختمان موزه هم بسیار زیبا و سرسبز است و بر جذابیت‌های این فضا می‌افزاید.

آدرس موزه هنرهای زیبا در گوگل مپ

کاخ های پاریس

جاذبه های پاریس کاخ های پاریس

سال‌هاست که پاریس، پایتخت فرانسه است. از آن دوران تا به حال این شهر محل اقامت پادشاهان بوده است. بنابراین طبیعی است که کاخ‌هایی هم برای زندگی آنها ساخته شده باشد. مهم‌ترین کاخ پاریس، کاخ ورسای است.

۱۱- کاخ ورسای؛ نمایش شکوه پادشاهان زنبق‌ها

دیدنی های شهر پاریس کاخ ورسای

یکی از لوکس‌ترین و شیک‌ترین مکان های دیدنی پاریس، کاخ ورسای است. البته این کاخ بسیار زیبا در اطراف پایتخت واقع شده است نه در خود پاریس. کاخ ورسای محل زندگی سه تن از پادشاهان بوربون فرانسه یعنی لوئی چهاردهم، لویی پانزدهم و لویی شانزدهم بوده است. (بوربون‌ها آخرین خاندان‌ سلطنتی فرانسه قبل از انقلاب بودند و با نماد گل زنبق شناخته می‌شدند.)

معماری زیبا و هارمونی قابل توجه آن، از مهم‌ترین ویژگی‌های کاخ ورسای است. در این کاخ آپارتمان‌ها و سالن‌های متعددی وجود دارد که بسیار جذاب تزئین شده‌اند. استفاده از طرح‌های یکسان در مبل، پرده و دیوار و وسایل لوکس از جمله تزئینات آپارتمان‌هاست. سالن‌ها هم با سقف‌های بلند و دیوارهایی که بسیار زیبا نقاشی شده‌اند، به مجلل شدن این کاخ کمک کرده‌اند.

جاذبه های پاریس کاخ ورسای
سالن آیینه کاخ ورسای

سالن آیینه، یکی از چشم‌نوازترین بخش‌های کاخ ورسای است. وجود آیینه‌های بلند در قاب‌هایی زیبا، مجسمه‌ها و تندیس‌های ظریف و لوسترهای شیک، این سالن را باشکوه ساخته است. علاوه براین چند سالن کاخ هم به نمایش نقاشی‌ها و شاهکارهای هنری اختصاص یافته است.

و در نهایت باید به باغ‌های بسیار زیبای کاخ ورسای اشاره کرد. این باغ‌ها، طراحی هنرمندانه و بی‌نظیری دارند. برای لذت بردن از زیبایی‌ها هم می‌توانید در بین درختچه‌ها، گل‌ها و گیاهان قدم بزنید و هم از داخل کاخ، زیبایی‌های این باغ را تماشا کنید. حوضچه‌ها و فوراه‌های داخل باغ نیز به زیبایی آن اضافه کرده‌اند.

آدرس کاخ ورسای در گوگل مپ

۱۲- کاخ اُپرا گارنیه؛ کاخی برای عاشقان هنر

مکانهای دیدنی پاریس کاخ اپرا گارنیه

اپرا گارنیه کاخ است، اما نه کاخی برای زندگی پادشاهان بلکه محلی به منظور اجرای نمایش و موسیقی. اپرا گارنیه یکی از بزرگترین شاهکارهای معماری قرن نوزدهم و از جذاب ‌ترین دیدنی های پاریس است. کاخ اپرا گارنیه در زمان ناپلئون سوم به منظور اجرای نمایش تئاتر، رقص و موسیقی ساخته شد. هشت مجسمه‌ای که در ورودی این کاخ گذاشته شده، نماد شعر، موسیقی، آیدل (نوعی شعر کوتاه درباره زندگی روستایی)، آهنگ، درام و رقص هستند.

سالن اصلی کاخ اپرا نیز بسیار زیباست. این سالن برای بیش از ۲۱۰۰ نفر ظرفیت دارد. صندلی‌هایی با پوشش مخمل قرمز، فضای لوکسی به وجود آورده‌اند. البته این تعداد با احتساب صندلی‌های قسمت بالکن است. از دیگر ویژگی‌های خاص این سالن می‌توان به نقاشی‌های بسیار زیبا و هنرمندانه روی سقف اشاره کرد.

اگر می‌خواهید به اپرا گارنیه بروید، کمی بیشتر زمان بگذارید. شاید رستوران و فروشگاه کاخ اپرا هم ممکن است برایتان جالب باشند.

آدرس کاخ اپرا گارنیه در گوگل مپ

۱۳- پَله رویال پاریس؛ کاخی برای عالیجناب سرخ‌پوش

مکانهای دیدنی پاریس پله رویال

پله رویال (Palais-Royal) نمونه درخشانی از معماری سلطنتی است. پله رویال در زمان حکومت لویی سیزدهم و برای اقامت کاردینال ریشیلیو ساخته شد (کاردینال ریشیلیو معروف به عالیجناب سرخ‌پوش، صدراعظم لویی سیزدهم بوده است). این کاخ، ۶۰ سالن با ابعاد مختلف دارد. علاوه بر این، کاخ یک باغ بسیار زیبا و دوست‌داشتنی هم دارد. این کاخ به قدری زیبا و فضای آن دلنشین است که با حضور در آن احساس می‌کنید وارد یک روستای کوچک و باصفا شده‌اید.

پله رویال دو سالن تئاتر هم دارد. علاوه بر این در محوطه کاخ چند کافه و دو رستوران نیز برای پذیرایی از مهمانان درنظر گرفته شده است. با این اوصاف پله رویال یکی از بهترین جاهای دیدنی پاریس است.

آدرس پله رویال در گوگل مپ

۱۴- قلعه کونسیرژوری؛ نشانه‌ای از دست قدرتمند سرنوشت

جاذبه های گردشگری پاریس قلعه کونسیرژوری

قلعه کونسیرژوری از دیگر دیدنیهای شهر پاریس است. ساخت این قلعه از قرن دهم میلادی شروع و تا قرن چهاردهم تکمیل شد. قلعه در ابتدا کاخی سلطنتی بود که در ادامه به زندان تغییر کاربری پیدا کرد. این قلعه یکی از بهترین قلعه‌های دوران قرون وسطی بوده است.

علاوه بر این قلعه کونسیرژوی از ساختمان‌های مهم در دوران انقلاب فرانسه به شمار می‌آمد. زندانیانی که قرار بود اعدام شوند، پیش از اجرای حکم روزهایشان را در این زندان سپری می‌کردند. علاوه بر این دادگاه‌های انقلاب هم در همین ساختمان برپا می‌شد. گفته می‌شود در این دادگاه حکم اعدام بیش از ۲۶۰۰ زندانی صادر شده است. گویا «ماری آنتوانت» (همسر لویی شانزدهم) نیز پیش از مرگ در همین زندان روزگاری را سپری کرده است. اما عجیب‌تر از همه سرنوشت رئیس این دادگاه است؛ «ماکسیمیلیان روبسپیر» که ریاست این دادگاه را برعهده داشت، خودش نیز بعدها به اعدام محکوم شد و دوران پیش از مرگ را در کونسیرژوری سپری کرد.

دیگر دیدنی این قلعه، ساعت کونسیرژوری است. این ساعت که در سال ۱۳۷۰ میلادی ساخته شده، قدیمی‌ترین ساعت پاریس است. طلاکاری‌های این ساعت جلوه بی‌نظیری به آن داده است.

آدرس قلعه کونسیرژوری در گوگل مپ

پارک ها و باغ های پاریس

اماکن دیدنی پاریس باغ لوکزامبورگ

در سفر به پاریس از پارک‌ها و باغ‌های این شهر غافل نشوید. باغ‌هایی که هم قدمت تاریخی دارند و هم زیبا و سرسبزند. نام باغ لوکزامبورگ، از مهم‌ترین پارک‌های پاریس، در آثار نویسندگان فرانسوی زیاد دیده می‌شود. لوکزامبورگ و سایر پارک های پاریس را بهتر بشناسیم.

 ۱۵- باغ لوکزامبورگ پاریس؛ زیبای بااصالت

دیدنی های شهر پاریس باغ لوکزامبورگ

یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری پاریس، باغ لوکزامبورگ است. این باغ که در قرن هفدهم میلادی ساخته شده، طراحی بسیار زیبا و بی‌نظیری دارد. اصلی‌ترین شاخصه باغ لوکزامبورگ استخر یا حوض بسیار بزرگ آن است؛ استخری هشت‌ضلعی که با یک چشمه آب پر می‌شود. وجود یک سری از مجسمه‌های سنگی و گلدان‌هایی بسیار زیبا فضای اطراف استخر را تماشایی‌تر کرده است. این بخش از پارک به خوبی معرف سبک و سیاق فرانسوی کلاسیک است.

پارک لوکزامبورگ نه تنها محل رفت و آمد گردشگران است، بلکه پاریسی‌ها هم برای استراحت و پیک‌نیک به این پارک می‌روند. نمایش عروسکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌هایی است که برای کودکان در باغ لوکزامبورگ اجرا می‌شود.

آدرس باغ لوکزامبورگ در گوگل مپ

۱۶- باغ گیاهان پاریس؛ گنجینه‌ای ۶ میلیونی از گیاهان

جاذبه های پاریس باغ گیاه شناسی

شاید بعد از گشت و گذار در کاخ‌ها و موزه‌ها، دلتان بخواهد کمی حال و هوایتان را عوض کنید. یکی از بهترین جاها برای این گردش باغ گیاهان پاریس است. این باغ که یکی از جاذبه های پاریس است، انواع مختلفی از گیاهان و گل‌های زیبا را در خود جای داده است.

نکته جالب درباره  باغ بوتانیک پاریس وجود چندین گلخانه باقی‌ مانده از قرن هجدهم میلادی است؛ گلخانه‌هایی که پس از نوسازی مجددا مورد استفاده قرار گرفته است.

این باغ ۲۶ هکتاری در ابتدا به منظور تحقیق و پژوهش بر روی گل‌ها و گیاهان احداث شد اما به مرور پای مردم هم برای تفریح به آن باز شد. البته در  باغ گیاه‌شناسی پاریس هنوز هم کارهای تحقیقاتی انجام می‌شود. در یکی از ساختمان‌ها که کمی از محل رفت و آمد عمومی دور است، حدود ۶ میلیون گونه گیاهی خشک شده، نگه‌داری و روی آنها تحقیق می‌شود. این ساختمان تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار دارد.

آدرس باغ گیاهان در گوگل مپ

۱۷- باغ تویلری پاریس؛ به یاد داستان‌های دربار فرانسه

دیدنی های شهر پاریس باغ تویلری

باغ تویلری یکی دیگر از باغ‌های معروف و زیبای پاریس است. این باغ در ابتدا در دوران کاتریس دومدیسی ساخته شد، اما از بین رفت. بعدها در سال ۱۶۶۴ بار دیگر این باغ ساخته شد. در واقع آنچه در حال حاضر به عنوان تویلری شناخته می‌شود، همین باغ است. باغی که موزه لوور و میدان کنکورد را از هم جدا می‌کند. پوشش گیاهی غنی، گل‌های زیبا، مجسمه‌های ظریف و حوضچه‌های آب، زیبایی و نشاط فوق‌العاده‌ای به باغ تویلری داده است.

در باغ تویلری رویدادهای مختلفی از جمله جشن‌های تویلری و جادوی کریسمس در تویلری برگزار می‌شود. تویلری سه رستوران و البته امکانات رفاهی و تفریحی فراوانی دارد. با این اوصاف، بدون تردید می‌توان گفت باغ تویلری از بهترین و معروف‌ترین جاذبه های پاریس است.

آدرس باغ تویلری در گوگل مپ

۱۸- پارک شان دو مارس؛ دیوار صلح را از دست ندهید

اماکن دیدنی پاریس پارک شان دو مارس

پارک شان دو مارس که در سال ۱۷۸۰ افتتاح شده، بین مدرسه نظامی و برج ایفل واقع شده است. این پارک با توجه به فضای باز و جایگاه‌های ویژه‌اش، محل بسیار مناسبی برای برگزاری رویدادهای ملی است. علاوه بر این چشم‌انداز ایده‌آلی از برج ایفل دارد.

جاهای دیدنی پاریس دیوار صلح پاریس
دیوار صلح پاریس

پاریسی‌ها و توریست‌ها، این پارک را برای پیک نیک، شبگردی و تماشای زرق و برق برج ایفل انتخاب می‌کنند. یکی دیگر از زیباترین دیدنی‌های این پارک، دیوار صلح است. دیواری که در مارس ۲۰۰۰ در مقابل مدرسه نظامی پاریس برپا شده است.

آدرس پارک شان دو مارس در گوگل مپ

محله ها و خیابان های پاریس

جاهای دیدنی پاریس محله های پاریس

ساختمان‌های اصیل، فروشگاه‌های شیک و خیابان‌های سنگفرش‌شده، شما را به تماشای خیابان‌ها و محله‌های پاریس دعوت می‌کنند. حتما زمانی را به دیدن خیابان‌ها و محله‌های این شهر اختصاص دهید.

۱۹- خیابان شانزه لیزه پاریس؛ لذت ببرید اما خرید نکنید

نقاط دیدنی پاریس شانزه لیزه

احتمالا نام شانزه لیزه را شنیده‌اید؛ شانزه لیزه خیابانی طولانی و لوکس در دل پاریس است. دو طرف خیابان با درخت‌هایی سرسبز و زیبا پوشیده شده است. علاوه بر این در دو طرف خیابان، فروشگاه‌های متعددی وجود دارند؛ فروشگاه‌هایی که اکثر آنها نماینده برندهای معروف و لوکس هستند. اگر قصد خرید دارید، خیلی روی این خیابان حساب نکنید، اگرچه تنوع کالاها زیاد است اما قیمت‌شان هم بی‌دلیل گران است. در واقع شما دقیقا همان کالا با همان برند را می‌توانید با قیمتی ارزان‌تر از سایر مراکز خرید، تهیه کنید.

قسمت شمال خیابان شانزه لیزه به طاق پیروزی (Arc de Triomphe) می‌رسد. کمی بعد با طاق پیروزی بیشتر آشنا می‌شویم.

حتما می‌دانید که واحد پول فرانسه یورو است؛ در صورتی که می‌خواهید در شانزه لیزه خرید کنید، طبیعتا باید یورو با خود به همراه داشته باشید.

آدرس خیابان شانزه لیزه در گوگل مپ

۲۰- محله مون مارت؛ محله‌ای با کافه‌های رنگارنگ

نقاط دیدنی پاریس محله مون مارت

یکی از جذاب ترین مناطق دیدنی پاریس، محله مون مارت است. در سفرتان به پاریس حتما سری هم به این محله بزنید. در مون مارت، مجموعه‌ای از جذاب‌ترین دیدنی‌های پاریس را خواهید یافت. این محله سابقه تاریخ و فرهنگی فوق‌العاده‌ای دارد. در واقع مون مارت در دوره‌های مختلفِ زمانی، محل زندگی بسیاری از هنرمندان و اندیشمندان فرانسوی و خارجی بوده است. از مهم‌ترین چهر‌ه‌هایی که در این منطقه زندگی کرده‌اند، می‌توان به «ونسان ون گوگ» اشاره کرد. کافه‌هایی دنج و صمیمی یادگار دورانی است که پاتوق این هنرمندان و اندیشمندان بوده‌اند.

زمانی که به مون مارت می‌روید، حتما زمانی را به گردش و خیابان گردی در این محله اختصاص دهید. خیابان‌هایی زیبا و باصفا، گلدان‌های کوچک و رنگارنگ در گوشه گوشه خیابان‌ها و آسیاب‌های آبی واقعی از جاذبه‌ها و زیبایی‌های این محله است. مولن روژ هم در مون مارت واقع شده است.

آدرس محله مون مارت در گوگل مپ

۲۱- محله لاتین پاریس؛ به محله روشنفکران خوش آمدید

جاهای دیدنی پاریس محله لاتین

یکی از مناطق دیدنی پاریس، محله لاتین است. محله لاتین از مناطق قدیمی شهر و محل رفت و آمد چهره‌های معروف، نویسندگان و روشنفکران فرانسوی بوده است. در واقع وجود دانشگاه سوربن و تعدادی دیگر از دانشگاه‌ها و موسسات علمی دلیل اصلی این رفت و آمدها بوده است.

برخی از کافه‌های قدیمی این منطقه، پاتوق نویسندگان و روشنفکران بوده‌اند. علاوه بر این رستوران‌ها و کافه‌های بسیاری در این محله وجود دارد. کافه‌ها و رستوران‌هایی که چندان هم گران نیستند. البته به غیر از رستوران و کافه، تعداد زیادی کتابخانه نیز در محله لاتین دیده می‌شود.

معبد پانتئون و برخی دیگر از دیدنیهای شهر پاریس مانند باغ گیاهان، مسجد بزرگ پاریس و موزه کلونی در این محله واقع شده است.

آدرس محله لاتین پاریس در گوگل مپ

میدان های پاریس

دیدنیهای پاریس میدان های پاریس

علاوه بر خیابان‌ها و محله‌ها، پاریس چندین میدان معروف هم دارد. میدان‌هایی که هر یک به دلیل وجود بنایی خاص یا رویدادی مهم، شهرت پیدا کرده‌اند.

۲۲- میدان کنکورد پاریس بوی خون می‌دهد

دیدنی های پاریس میدان کونکورد

یکی از معروف ترین میدان های پاریس، میدان کنکورد است. میدان کنکورد در زمان انقلاب فرانسه به شهرت رسید. این میدان که پیشتر با عنوان «لویی پانزدهم» شناخته می‌شد، در دوران انقلاب فرانسه محل اعدام بسیاری از چهره‌های سرشناس نظیر لویی شانزدهم، همسرش ماری آنتوانت و لاوازیه بوده است.

دیگر دلیل شهرت میدان کنکورد، ابلیسک بلندی است که در مرکز میدان واقع شده است. این ابلیسک را در قرن نوزدهم، محمدعلی پاشا، والی مصر به فرانسوی‌ها هدیه داده است. قدمت این ابلیسک تاریخی به دوران رامسس دوم، یکی از فرعون‌های مصر، بازمی‌گردد.

در شرق میدان کونکورد، باغ تویلری واقع شده است. از دیگر ویژگی‌های میدان کنکورد پاریس می‌توان به وجود سالن‌های مد معروف اشاره کرد. با این اوصاف می‌توان کنکورد را از مهم‌ترین دیدنیهای پاریس دانست.

آدرس میدان کنکورد در گوگل مپ

۲۳- میدان باستیل پاریس؛ مبدا اعتراض پاریسی در هر زمان

مکان های دیدنی پاریس میدان باستیل

میدان باستیل از مهم‌ترین میادین و دیدنی های شهر پاریس است. یکی از دلایل اهمیت باستیل، وقایع تاریخی مهمی است که در این میدان رخ داده است. میدان باستیل را محل آغاز انقلاب فرانسه می‌دانند. قلعه باستیل در روز چهاردهم ژوئیه سال ۱۷۸۹ تسخیر شد؛ این قلعه در قرن چهاردهم میلادی برای حفاظت از شهر ساخته شده بود. امروزه هم بسیاری از راهپیمایی‌ها و اعتراضات مدنی فرانسوی‌ها از این میدان شروع می‌شود.

در وسط این میدان یک ستون بلند به نام ستون ژوئیه جلب توجه می‌کند. روی این ستون نام برخی از قهرمانان جنگ‌هایی که فرانسه در آنها شرکت داشته، حکاکی شده است. این ستون ۵۲ متر ارتفاع و ۴۰ پله دارد.

آدرس میدان باستیل در گوگل مپ

۲۴- میدان جمهوری پاریس؛ از اعتراض تا تفریح

مکانهای دیدنی پاریس میدان جمهوری

میدان جمهوری پاریس در سال ۲۰۱۳، چهره جدید خود را نمایان کرد. از آنجایی که پس از تغییرات، رفت و آمد ماشین‌ها کاهش پیدا کرده، پیاده‌روی و گردش در میدان بیشتر شده است. فضای میدان جمهوری پاریس برای استراحت، گپ زدن و سرگرم شدن، عالی است. از این رو نام این میدان را هم می‌توان در لیست نقاط دیدنی پاریس گنجاند. با این چهره جدید، میدان جمهوری شخصیت مردمی، صمیمی و دلپذیر خود را بازیافته است.

میدان جمهوری، بارها محل اعتراضات مدنی بوده است. ضمنا این میدان مکان ایده‌آلی برای شبگردهاست؛ وجود کافه‌ها، سالن‌های تئاتر، سالن‌های کنسرت و… چنین فضایی را به وجود آورده است.

آدرس میدان جمهوری در گوگل مپ

سایر دیدنی های پاریس

دیدنی های پاریس

برخی از جاذبه های گردشگری پاریس را نمی‌توان در هیچ یک از تقسیم‌بندی‌های بالا جا داد. بنابراین آنها را با عنوان سایر دیدنی های پاریس به شما معرفی می‌کنیم.

۲۵- گالری لافایت پاریس؛ لاکچری به معنای واقعی

جاهای دیدنی پاریس گالری لافایت

شاید بسیاری افراد گالری لافایت را بیشتر از اینکه در بین اماکن دیدنی پاریس تقسیم‌بندی کنند، آن را از مراکز خرید پایتخت فرانسه بدانند. اما با ویژگی‌هایی که این گالری داذد، بی‌شک می‌تواند یکی از جذاب‌ترین مکانهای دیدنی پاریس باشد.

مجموعه گالری‌های لافایت از بزرگترین و لوکس‌ترین مراکز خرید پاریس است. این مجموعه، سه ساختمان جداگانه دارد که در هر یک کالاهایی از معروف‌ترین و معتبرترین برندهای جهان به فروش می‌رسند. اما یکی از این سه ساختمان که در خیابان «اوسمان» پاریس واقع شده، از همه مهم‌تر است. سقف گنبدی شکل این ساختمان و طراحی شیک داخل آن چشم بازدیدکنندگان را خیره می‌کند. دورتادور لافایت بالکن‌هایی وجود دارد که از آنجا می‌توانید طبقات پایین را ببینید. شیشه‌های رنگی، آرک‌های بسیار زیبا و طلایی و فروشگاه‌های لوکس، جلال و شکوه بی‌نظیری به آن می‌دهد.

کالاهایی که در گالری لافایت فروخته می‌شوند، برند و طبیعتا گران هستند. اما حتی اگر قصد خرید ندارید، حتما سری به لافایت بزنید تا زیبایی‌های منحصربه‌فرد آن لذت ببرید.

آدرس گالری لافایت در گوگل مپ

۲۶- طاق پیروزی پاریس؛ به احترام سرباز گمنام

مکانهای دیدنی پاریس طاق پیروزی

طاق پیروزی نیز از دیگر دیدنیهای پاریس است که در خیابان‌گردی‌هایتان در شهر، با آن مواجه می‌شوید. این طاق که بزرگترین طاق در دنیاست، در شمال خیابان شانزه لیزه واقع شده است. زمان ساخت این بنا به سال ۱۸۰۶ میلادی بازمی‌گردد. طاق پیروزی پاریس بنا به دستور ناپلئون و به منظور بزرگداشت پیروزی امپراتور بر اتریش ساخته شده است. چند معمار معروف در ساخت این بنا مشارکت داشته‌اند.

در زیر این طاق، مزار یکی از سربازان گمنام ساخته شده است. در واقع این آرامگاه، یادبود تمام سربازان گمنامی است که در جنگ جهانی اول برای دفاع از فرانسه، جان خود را از دست داده‌اند. از این رو، ساعت ۶ و نیم عصر هر روز، شعله‌ای برای بزرگداشت این سربازان روشن می‌شود. از موزه تاریخچه طاق پیروزی در داخل ساختمان نیز می‌توانید بازدید کنید.

آدرس خیابان طاق پیروزی در گوگل مپ

۲۷- پل الکساندر سوم پاریس؛ برای یک پیاده‌روی لذت‌بخش شبانه

مکانهای دیدنی پاریس پل الکساندر سوم

به دلیل وجود رود سن در وسط پاریس، این شهر چندین پل دارد. یکی از این پل‌ها، پل الکساندر سوم است. پل الکساندر سوم در سال ۱۹۰۰ میلادی افتتاح شده و یکی از نمادهای مهم پایتخت به شمار می‌آید؛ معماری و موقعیت جغرافیای این پل، آن را خاص کرده است. این پل از سطح رود، ۱۷ متر ارتفاع دارد و بخش بالایی آن با مجسمه‌های طلایی و برنزی تزئین شده است.

پل الکساندر سوم، موزه انولید و مجموعه‌ای از کاخ‌های کوچک و بزرگ را به هم متصل می‌کند. محوطه پل الکساندر به دلیل چشم‌انداز فوق‌العاده‌اش از رود سن و برج ایفل، فضای ایده‌آلی برای پیاده‌روی به وجود آورده است.

آدرس پل الکساندر سوم در گوگل مپ

۲۸- برج سن ژاک پاریس؛ همنشینی علم و مذهب

مناطق دیدنی پاریس برج سن ژاک

برج سن ژاک، ساختمانی مستقل است که در وسط میدانی به همین نام واقع شده است. این برج که معماری گوتیک دارد، طی سال‌های ۱۵۰۹ تا ۱۵۲۳ میلادی ساخته شده است. در واقع این برج تنها باقی‌مانده از بقایای کلیسایی به همین نام است که در قرن شانزدهم ساخته شده و در سال ۱۷۹۷ از بین رفته است.

در پایین این برج مجسمه‌ای از «بلیز پاسکال» (فیزیک‌دان، ریاضی‌دان و فیلسوف فرانسوی) نصب شده است. این مجسمه‌ یادآور آزمایش‌های فشارسنجی است که وی در این محل انجام داده است.

تعداد زیادی مجسمه در بخش‌های مختلف برج سن ژاک نصب شده است؛ مجسمه‌هایی که هر کدام معنا و مفهوم خود را دارند. مثلا چهار مجسمه شیر، گاو، عقاب و انسان که در چهار طرف برج در بالاترین قسمت واقع شده، به چهار نماد مبشران انجیل اشاره می‌کند.

آدرس برج سن ژاک در گوگل مپ

۲۹- مسجد بزرگ پاریس؛ تلفیقی از چند فرهنگ و تمدن

دیدنیهای پاریس مسجد بزرگ پاریس

یکی دیگر از نقاط دیدنی پاریس، مسجد بزرگ این شهر است. مسجدی که ساخت آن بین سال‌های ۱۹۲۲ تا ۱۹۲۶ طول کشیده است. در ساخت این مسجد که در محله لاتین پاریس واقع شده، معماری اسپانیایی- افریقایی به کار گرفته شده است.

ضمنا در ساخت این مسجد از مساجد معروفی نظیر الحمرا الهام گرفته شده است. از بخش‌های مختلف این مسجد می‌توان به محل برگزاری نماز، حمام، رستوران، چایخانه و چند فروشگاه مختلف اشاره کرد.

البته اگر مساجد زیبای استانبول یا ایران را دیده باشید، احتمالا مسجد بزرگ پاریس چندان به چشم‌تان نمی‌آید.

آدرس مسجد بزرگ پاریس در گوگل مپ

۳۰- گورستان پِر لاشِز؛ آرامگاه چهره‌ها

مناطق دیدنی پاریس گورستان پر لاشز

یکی دیگر از جاهای دیدنی پاریس که نامش به گوش ایرانی‌ها آشناست، گورستان پر لاشز است. این گورستان که در میدان بیست پاریس واقع شده، مدفن بسیاری از بزرگان و چهره‌های شناخته‌شده فرانسوی است. از میان این افراد می‌توان به بالزاک، آپولینر، مولیر، ادیت پیاف و اسکار وایلد اشاره کرد.

اما تنها فرانسوی‌های معروف نیستند که در این گورستان به خاک سپرده شده‌اند. آرامگاه چند تن از هموطنان‌مان از جمله صادق هدایت، غلامحسین ساعدی و عیسی بهادری نیز در گورستان پر لاشز است.

آدرس گورستان پر لاشز در گوگل مپ

از هر لحظه لذت ببرید

دیدنی های پاریس

همان طور که دیدید، جاهای دیدنی پاریس فراوان است. اگر بخواهید همه آنها را در یک سفر چند روزه ببینید، باید با سرعت از یکی به دیگری بروید. این شیوه بازدید هم خسته‌تان می‌کند و هم باعث می‌شود، بسیاری از نکته‌های جالب درباره دیدنی‌ های پایتخت فرانسه را از دست بدهید. از سوی دیگر پاریس، شهری بسیار زیبا با امکانات فراوان برای خوشگذرانی است. با این اوصاف، اگر تمام وقتتان را صرف بازدید از این مکان‌ها کنید، از دیگر جذابیت‌های این شهر باز می‌مانید. در سفر به پاریس، حتما زمانی را به قدم زدن در شهر، تماشای رود سن، کافه‎گردی و کارهایی از این دست اختصاص دهید.

برای استفاده از زمان سفر بهتر است، برنامه داشته باشید. بازدید از دیدنی های پاریس را هم بر اساس علاقه و اولویت‌هایتان تنظیم کنید. ممکن است در یک سفر نه چندان طولانی نتوانید همه آنها را بگنجانید، بنابراین از تمام لحظات حضورتان در پاریس لذت ببرید و خوش بگذرانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست